انواع تستر شبکه

تستر کابل شبکه چیست؟

تستر کابل شبکه اکثر خطاهایی که در یک شبکه رخ می‌دهد به کابل کشی معیوب بر می‌گردد. به همین دلیل خطوط باید از نظر اتصالات معیوب، عایق‌های آسیب دیده، اتصالات، مشکلات مربوط به انتقال داده و غیره مورد آزمایش قرار گیرند و این دقیقا همان چیزی است که تستر کابل شبکه انجام می‌دهد.

دستگاه‌های تستر کابل شبکه وسیله‌ای برای تست قدرت و اتصال در یک خط یا اندازه‌گیری عملکرد یک کابل پر سرعت هستند. تکنسین‌های شبکه از این دستگاه‌ها معمولا برای شناسایی کابل‌های خراب یا آسیب دیده استفاده می‌کنند و تقریبا هر کسی که دارای شبکه اینترنت متشکل از بیش از یک کابل است به این دستگاه نیاز پیدا خواهد کرد.

انواع تستر شبکه

به طور کلی سه نوع تستر شبکه وجود دارد:

  • Verification
  • Qualification
  • certification

هر کدام از اینها برای اهداف خاصی ساخته شده‌اند. بنابراین شما باید یک تستر کابل شبکه متناسب با پیچیدگی شبکه یا وظیفه شبکه خود انتخاب کنید.

به طور کلی تسترهای کابل شبکه Qualification برای تکنسین‌ها توصیه می‌شود و برای متخصصان شبکه، تستر کابل شبکه certification برای توصیه می شود. نوع خاصی از تستر کابل شبکه Qualification وجود دارد که از بوق برای اعلان‌های صوتی استفاده می‌کنند و به این‌ها تسترهای کابل شبکه صوتی گفته می‌شوند.

ابتدایی‌ترین نوع تسترهای کابل شبکه (Verification) چیزی بیشتر از یک تایید کلی در مورد وضعیت فیزیکی کابل را ارائه نمی‌دهند. آنها در صورت اتصال صحیح هر کابل به شما اطلاع می‌دهند؛ اما در مورد مشکلات احتمالی اطلاعات دقیق‌تری را در اختیار شما قرار نمی‌دهند و مطمئنا هیچ نوع اطلاعاتی در مورد ارتباط داده‌های روی کابل را به شما نمی‌دهند. آنها تست کننده‌های تاییدی هستند که فقط برای تست‌های ساده کاربرد دارند.

ادامه مطلب

اما متوجه خواهید شد که برخی از تسترهای کابل شبکه (Qualification) کار بیشتری انجام می‌دهند. آنها ممکن است بتوانند اطلاعاتی در مورد اینکه کابل به درستی تنظیم شده است یا نه را در اختیار شما قرار دهند و به شما کمک می‌کنند که مشکلات را به راحتی شناسایی کنید. آنها ممکن است بتوانند اطلاعات بهتری در مورد انتقال داده در داخل کابل به شما ارائه دهند. همچنین ممکن است بتوانند ایده بهتری از دقیقا مشکلاتی که در خطوط کابلی وجود دارد را به شما ارائه دهند. اما اینکه آیا شما به تمامی این توابع نیاز دارید یا نه به عوامل مختلفی بستگی دارد (مانند انواع کابلی که تست می‌کنید).

گران‌ترین تسترهای کابل شبکه (certification) آنهایی هستند که به عنوان تسترهای صلاحیت شناخته می‌شوند. اینها برای تکنسین‌هایی که حجم زیادی از کابل‌ها را نگهداری می‌کنند، طراحی شده‌اند. آنها دارای تمام ویژگی‌هایی هستند که در تسترهای Verification پیدا خواهید کرد. اما جزئیات بیشتری را ارائه می‌دهد و ویژگی‌های پیشرفته مورد نیاز متخصصان شبکه را به همراه دارد.

نحوه کار با تستر شبکه

زمانی که شما تستر شبکه را انتخاب می‌کنید، ممکن است سهولت استفاده، یکی از دغدغه‌های شما باشد. شما یک تستر کابل شبکه دارای صفحه نمایش وضوح بالا را می‌خواهید که به شما اجازه می‌دهد همه چیز را مشاهده کنید. حتی وزن و ساخت دستگاه تستر کابل شبکه می‌تواند در سهولت استفاه نقش داشته باشد، به خصوص هنگامی که شما برای مدت طولانی آن را در دست می‌گیرید.

مهارت تکنسین چیز دیگری است که باید به آن فکر کنید. بعضی از دستگاه‌های تستر کابل شبکه برای افراد مبتدی ساخته شده‌اند؛ به طوری که بتوانند نتایج را درک کنند.

آموزش ساخت تستر کابل اترنت

از نظر طراحی و ساخت، تسترهای کابل شبکه به دو فرم اصلی وجود دارند. یکی دستگاه‌های دستی قابل حمل که در واقع یک واحد هستند و دارای یک باتری داخلی هستند و دیگری یک واحد مدولار قابل جدا شدن است که حداقل یک مولفه دارد که می‌تواند از تستر اصلی جدا شود.

اکثر مدل‌های پر قدرت تسترهای کابل اترنت به صورت واحدهای جداگانه ارائه می‌شوند. شما باید طراحی را انتخاب کنید که متناسب با نیاز شما باشد و کار با آن برای شما ساده باشد. با توجه به اینکه مدل‌های دستی قابل حمل از واحدهای مدولار کار ساده‌تری دارند؛ این واحدهای مدولار دارای قابلیت‌های بیشتری هستند.

همچنین باید بررسی کنید که آیا تستر کابل شبکه دارای بند است، ضد آب است یا خیر. اگر قصد دارید برخی آزمایشات کابل را در فضای باز یا در یک محیط مرطوب انجام دهید، این قابلیت بسیار مهم است. به همین ترتیب وجود بند به شما اطمینان می‌دهد که می‌توانید تستر کابل شبکه را به دست یا شانه خود آویزان کنید و حمل و نقل ساده‌تری برای شما خواهد داشت.

تستر شبکه

طول کابل شبکه

هر کابل دارای یک مقاومت ذاتی است و همانطور که انتظار می‌رود هر چه کابل طولانی‌تر باشد؛ سیگنال ضعیف‌تر خواهد شد و این بدان معناست که DTR تحت تاثیر طول کابل قرار می‌گیرد. به همین ترتیب، ولتاژ تحویل داده شده توسط تستر کابل شبکه فقط در یک طول محدود از کابل به صورت بهینه قابل انجام است و به همین دلیل تسترهای کابل شبکه جزئیاتی را در مورد حداکثر طول کابلی که قادر به اندازه گیری ولتاژ آن هستند ارائه می‌دهند. بنابراین باید اطمینان حاصل کنید که حداکثر طول کابل شما توسط تستر کابل شبکه پشتیبانی می‌شود.

سازگاری اتصال در تستر کابل اترنت

همانطور که می‌دانید کابل اترنت از دو طرف به کانکتورهایی ختم می‌شوند که به شما امکان می‌دهند آن را به یک دستگاه محاسباتی با سخت افزار شبکه متصل کنید.

این همچنین نشان می‌دهد که تستر کابل شبکه باید یک پورت سازگار برای این کانکتور داشته باشد که به شما اجازه می‌دهد تا اتصال را به صورت امن به تستر کابل شبکه متصل کنید تا پارامترهای کابل آزمایش شوند. این پورت باید از یک یا چند کانکتور استاندارد از جمله RJ45/8P8C ،Coax (coaxial) ،SC/SFP برای کابل‌های فیبر نوری پشتیبانی کند. هنوز هم می‌توانید آداپتورهایی را خریداری کنید که سازگاری بیشتری را با کانکتورها ارائه می‌دهند.

شما همچنین باید قابلیت کاربردی بودن را هم در نظر داشته باشید و این شما را ملزم می‌کند تا به سراغ مدلی بروید که بتواند با دو یا چند کانکتور کابل اترنت به خصوص RJ45 کار کند.

معمولا داشتن مدلی که دارای پورت اترنت برای RJ45 و SC / SFP برای کابل‌های فیبر نوری باشد، برای مدیریت بیشتر شبکه‌های مدرن کافی است.

پشتیبانی از تست Wi-Fi

برخی از سخت افزارهای شبکه، در شبکه‌های مدرن شامل مودم Wi-Fi و روترهایی هستند. Wi-Fi از شبکه‌های تلفن همراه برای انتقال داده‌ها به صورت بی‌سیم استفاده می‌کند، برخی از تسترهای کابل شبکه با کیفیت بالا گزینه‌ای برای تست شبکه‌های Wi-Fi دارند. توصیه می‌شود، چنین مدلی خریداری کنید چون ممکن است در آینده نیاز به تست شبکه وای فای داشته باشید.

گارانتی تستر کابل شبکه

تسترهای کابل شبکه درجه یک گران هستند و گارانتی این تضمین را ایجاد می‌کند تا در صورت نقص کارخانه یا هر گونه مواردی که شامل گارانتی می شود؛ تستر کابل شبکه خود را عودت دهید و با یک دستگاه سالم تعویض کنید. در حالت ایده آل شما باید گزینه هایی که دارای گارانتی هستند را برای خرید انتخاب کنید.

قیمت تستر کابل شبکه

یکی از فاکتورهای تعیین کننده، قیمت تستر کابل شبکه برق است چون در نهایت شما باید محصولی خریداری کنید که متناسب با بودجه شما می‌باشد. شما می‌توانید گزینه‌هایی که از بازه قیمتی متفاوتی برخوردار هستند را در بازار پیدا کنید. همیشه عاقلانه‌ترین کار تخمین نسبت قیمت به عملکرد است.

قبلی
راهنمای خرید انواع کپچر
بعد
اسپری شستشوی برد

نظرتان را بنویسید