کپچر

راهنمای خرید انواع کپچر

راهنمای خرید کارت کپچر

آن دسته از گیمرهایی که رویاهای بزرگی در سر دارند و به دنبال پیشرفت هستند، امروزه فیلم بازی‌های خود را روی سایت‌های YouTube یا Twitch منتشر می‌کنند. پژوهش‌ها نشان داده است که اسپانسرها، تبلیغات و… می‌توانند درآمد بسیار زیادی برای افراد موفق در این عرصه داشته باشند. قبل از شروع انجام چنین کاری به تجهیزات مختلفی نیاز دارید. از جمله این تجهیزات می‌توان به کامپیوتر شخصی بسیار خوب، میکروفون، وب‌کم و مهم‌تر از همه کپچر کارت اشاره کرد. کارت کپچر دستگاهی است که می‌توان به وسیله آن، ویدیوهایی از روند بازی ضبط و پخش کرد. در ادامه به معرفی نکاتی می‌پردازیم که قبل از خرید کارت کپچر مناسب باید به آنها دقت کنید.

انواع کارت کپچر چیست؟

با توجه به نوع پشتیبانی پلتفرم پنج وجود دارد که در ادامه این راهنمای خرید کارت کپچر به هر کدام از آن‌ها اشاره خواهیم کرد.

  • کامپیوتر شخصی: اگر با دو دستگاه کامپیوتر سر و کار دارید، کپچر کارت به شما کمک می‌کند که بتوانید دستگاه دوم را به دستگاه اصلی متصل کنید. به این ترتیب عملکرد بهینه کامپیوتر گیمینگتان حفظ می‌شود. عملکرد بهینه سیستم برای گیمرهای رقابت‌جو، مسئله بسیار مهمی است.
  • پلی استیشن: قطعا داشتن کارت کپچر می‌تواند به انعطاف بیشتر گیمرهای پلی استیشن کمک کند. با این کارت می‌توان پخش زنده، ضبط و تدوین ویدیوهای بازی را انجام داد.
  • ایکس‌باکس: کاربران ایکس‌باکس می‌توانند با استفاده از کارت کپچر اندازه فیلم‌های بازی را کنترل کنند. نرم‌افزارهای ساده چنین قابلیتی ندارند. پخش زنده و تدوین ویدیوها با استفاده از کپچر کارت راحت‌تر است.
  • مک: چند نوع کارت برای پلتفرم مک طراحی شده‌اند که می‌توانند پخش زنده بازی روی این سیستم‌ها را پشتیبانی کنند.
  • 3Dها و Wii: برای انتقال محتوای آسان بین این دو دستگاه داشتن کارت کپچر الزامی است.

برندهای کارت کپچر

  • Elgato: کمپانی Elgato چند نوع کارت کپچر معروف و پرطرفدار دارد که عبارت‌اند از HD60 Pro، کارت کپچر HD60 S و HD 60. کپچر کارت Elgato بیشتر برای تولید کارت کپچر اکسترنال حرفه‌ای شهرت دارد، اما این کمپانی اخیرا نوعی کارت کپچر اینترنال با نام HD 60 هم تولید کرده است.
  • AVerMedia: یکی از کپچر کارت‌هایی که با کارت کپچر الگاتو رقابت می‌کند، اَوِر مدیا نام دارد. Live Gamer Extreme، کارت کپچر AVerCapture HD و C985 Live Gamer HD از جمله کارت‌های کپچر شناخته‌شده این کمپانی هستند.
  • Roxio: کمپانی روکسیو چند کارت کپچر ارزان و خوب برای کاربران ارائه کرده است. این محصولات بهترین خدمات را به کاربران عرضه می‌کنند. هم‌چنین از دیگر ویژگی‌های این کارت‌های کپچر تطبیق‌پذیری نرم‌افزاری بالای آن‌هاست.

نکاتی که پیش از خرید کپچر کارت باید مدنظر داشت چیست؟

دو وظیفه اصلی دارد. اولا باید سیگنال‌های صوتی و تصویری را دریافت کند و دوما این سیگنال‌ها را یا ذخیره کند و یا به یک دستگاه دیگر ارسال کند. در برخی مواقع حتی ممکن است بخواهید هم تصاویر را ضبط کنید و هم بصورت همزمان آن‌ها را به یک برنامه یا خروجی AV ارسال کنید.

هنگام استفاده از انواع کارت کپچر اکسترنال در کنسول‌ها، منبع این سیگنال صوتی و تصویری خود کنسول است. کنسول‌های نسل جدید مثل پلی‌استیشن 5 و اکس‌باکس سری اکس، بصورت پیش‌فرض داراری قابلیت‌های متنوعی برای استریم بازی‌ها هستند اما این قابلیت‌ها محدود هستند و به اندازه یک کارت کپچر کاربرد ندارند. زیرا با کمک یک کپچر کارت می‌توانید استریم خود را از طریق کامپیوتر و برنامه‌هایی مثل OBS یا SLOBS شخصی‌سازی کنید.

از سوی دیگر اگر می‌خواهید یک کارت کپچر 4K برای کامپیوتر بخرید، بهتر است اینکار را نکنید. کامپیوترهای مدرن امروزی همگی بدون نیاز به یک کارت کپچر قادر به ضبط یا استریم بازی‌ها هستند اما حتی در کامپیوتر هم، انواع کارت کپچر اینترنال کیفیت بسیار بالاتری نسبت به خود PC در اختیار شما قرار می‌دهند. اما بطور کلی کارت کپچر این روزها بیشتر برای استریم بازی‌ها از کنسول‌ها معرفی می‌شود.

توضیحات بیشتر

نکته مهم بعدی در خرید انواع کارت کپچر (Capture Card)، سازگاری کنسول با آن است. تقریبا تمام کارت‌های کپچر دارای ورودی HDMI هستند و به همین خاطر اگر قصد اتصال آن‌ها به یک کسول قدیمی را دارید، باید یک تبدیل HDMI هم خریداری کنید. چرا که حالا به سختی می‌توان یک کارت کپچر با ورودی VGA پیدا کرد.

مورد بعدی مربوط به نرخ انتقال یا Passthrough کارت می‌شود. در فهرست پایین خواهید دید که هر کارت نرخ انتقال متفاوتی دارد. نرخ انتقال به معنی سیگنالی است که کارت قادر است، هنگام ضبط گیم‌پلی، از منبع دریافت و به نمایشگر شما انتقال دهد. بیشتر مدل‌ها می‌توانند گیم‌پلی را با رزولوشن و فریم‌ریت بالا انتقال دهند ولی رزولوشن و فریم‌ریت مربوط به ضبط ویدیو در آن‌ها پایین‌تر است. برای مثال ممکن است یک کارت کپچر استریم، بتواند گیم‌پلی را با رزولوشن 1080p و رفرش‌ریت 60 هرتز کپچر کند ولی قادر باشد آن را با رزولوشن 1440p و رفرش‌ریت 144 هرتز به نمایشگر خود شما انتقال دهد.

کپچر

معرفی بهترین کارت های  در سال 2022

در ادامه این راهنمای خرید کپچر کارت، می‌توانید با محصولات شناخته‌شده و معروف سال 2022 آشنا شوید. ابتدا به انواع کارت های کپچر اکسترنال که موبایل و قابل حمل هستند می‌پردازیم و بعد مدل‌های اینترنال را معرفی خواهیم کرد.

+Elgato 4K60 S

نقاط قوت: امکان ضبط و انتقال گیم‌پلی با رزولوشن 4K و نرخ 60 فریم برثانیه، انکودر رده‌بالا، پشتیبانی از PC و کارت حافظه، درگاه USB-C، ضبط ویدیو با یک دکمه

نقاط ضعف: عدم پشتیبانی از انتقال رزولوشن و رفرش‌ریت 1080p240 و 1440p144، قیمت بسیار زیاد

بهترین کپچر کارت اکسترنال بازار چیست؟ کپچر کارت جدید الگاتو با نام 4K60 S پلاس از بهترین کارت های کپچر استریمینگ در جهان است آن هم به لطف انکودر داخلی و پشتیبانی از کارت‌های حافظه. تنها کاری که شما پس از خرید باید انجام دهید این است که کنسول را با کابل HDMI به آن وصل کرده و دکمه لمسی دستگاه را لمس کنید، کارت شروع به ضبط می‌کند، به همین راحتی. هیچ احتیاجی هم به کامپیوتر ندارید.

این کارت از پخش 4K با نرخ 60 فریم برثانیه پشتیبانی می‌کند و مهمتر اینکه لگ قابل توجهی هم ندارد. با این همه متاسفانه از پخش 1080p با رفرش‌ریت 240 هرتز یا 1440p با رفرش‌ریت 144 هرتز خبری نیست. همچنین قیمت آن هم یکی دیگر از موانعی است که سر راه خیلی از استریمرها قرار دارد. شکی نیست که قابل حمل بودن، پشتیبانی از SD کارت و قابلیت‌های انکود ویدیو همگی ویژگی‌های بسیار جذابی هستند اما اگر به همه آن‌ها نیاز ندارید، با توجه به قیمت بهتر است به سراغ گزینه‌های ارزان‌تر بروید.

capture +Elgato HD60 S

نقاط قوت: امکان ضبط گیم‌پلی با رزولوشن 1080p و نرخ 60 فریم برثانیه، انتقال گیم‌پلی با رزولوشن 4K HDR و 60 فریم برثانیه، درگاه USB-C و راحتی استفاده

نقاط ضعف: نیاز به کامپیوتر دارد

اگر به دنبال یک گزینه ارزان‌تر برای خرید کپچر کارت PS4 یا PS5 هستید، الگاتو +HD60 S می‌تواند گزینه مناسبی باشد. این مدل که جایگزین Game Capture HD60 S شده است قادر به ضبط گیم‌پلی با رزولوشن 1080p و نرخ 60 فریم بر ثانیه است. اما برای استفاده از آن نیاز به یک کامپیوتر دارید تا بتوانید تصاویر را ضبط کنید چرا که برخلاف +Elgato 4K60 S این مدل از کارت حافظه پشتیبانی نمی‌کند.

معرفی Razer Ripsaw HD

نقاط قوت: امکان ضبط گیم‌پلی با رزولوشن 1080p و نرخ 60 فریم برثانیه، انتقال گیم‌پلی با رزولوشن 4K و 60 فریم برثانیه، جک 3.5 میلی‌متری صدا برای هدست

نقاط ضعف: از انتقال HDR پشتیبانی نمی‌کند، نیاز به کامپیوتر دارد

ریزر که بیشتر با کیبوردها و ماوس‌های گیمینگ با کیفیت خود شناخته می‌شود یکی از بهترین کپچر کارت های بازار را هم تولید می‌کند. Ripsaw HD یک کارت کپچر ارزان بسیار شیک و کوچک برای استریم است که می‌توانید آن را هرجا که خواستید بگذارید بدون اینکه توجه زیادی به خود جلب کند. این مدل قادر به ضبط با رزولوشن 1080p و 60 فریم بر ثانیه است و می‌تواند سیگنال‌ها را هم با رزولوشن 4K و نرخ 60 فریم بر ثانیه انتقال دهد. البته از انتقال HDR پشتیبانی نمی‌کند.

اما در عوض یک ویژگی منحصر به فرد دارد. به لطف جک هدستی که روی این کارت کپچر تعبیه شده می‌توانید یک هدست به این دستگاه وصل و هم صدا خودتان را ضبط کنید و هم صدایی که ضبط می‌کنید را زیرنظر داشته باشید. به همین خاطر برای کسانی که می‌خواهند با یک هدست استریم کنند، انتخاب بسیار عالی است.

راهنمای خرید capture Elgato 4K60 Pro

نقاط قوت: امکان ضبط گیم‌پلی با رزولوشن 4K HDR و نرخ 60 فریم برثانیه، انتقال گیم‌پلی با رزولوشن 1080p و 240 فریم برثانیه و رزولوشن 1440p و 144 فریم برثانیه

نقاط ضعف: نیاز به کامپیوتر دارد

الگاتو 4K60 Pro بهترین capture کارت از انواع اینترنال است که در این مطلب معرفی می‌کنیم. این کارت کپچر پی سی قادر به ضبط گیم‌پلی با رزولوشن 4K و نرخ 60 فریم برثانیه مستقیما از کامپیوتر است و مهمتر اینکه راه اندازی آن هم کاری ندارد. فقط کافی است آن را به مادربرد وصل و سپس درایورهایش را دانلود کنید. این کارت می‌تواند بازی‌ها را با رزولوشن 1080 و رفرش ریت 240 هرتز و یا 1440 با رفرش‌ریت 144 هرتز انتقال دهد. همین قابلیت انتقال سیگنال‌ها با رفرش‌ریت بسیار بالا است که سبب شده این کارت بهترین انتخاب برای استریم از کامپیوتر باشد. مهمتر اینکه می‌توانید از آن برای استریم از کنسول‌ها هم استفاده کنید.

Elgato HD60 Pro

نقاط قوت: امکان ضبط گیم‌پلی با رزولوشن 1080p و نرخ 60 فریم برثانیه، انتقال گیم‌پلی با رزولوشن 1080p و 60 فریم برثانیه

نقاط ضعف: نیاز به کامپیوتر دارد

این مدل نیز یکی دیگر از کارت های capture اینترنال HDMI الگاتو است که از قابلیت ضبط و انتقال 1080p با نرخ 60 فریم بر ثانیه پشتیبانی می‌کند. این مدل نسبت به مدل بالا، امکانات کمتری دارد ولی در عوض قیمت آن هم کمتر است. به همین خاطر اگر با رزولوشن 4K HDR سر و کار ندارید، این مدل انتخاب بسیار مقرون به صرفه‌تری است و می‌تواند با کیفیت بسیار عالی بازی‌های شما را استریم کند.

قبلی
دستگاه برچسب زن
بعد
انواع تستر شبکه

نظرتان را بنویسید