معرفی دستگاه KVM

کاربرد دستگاه kvm

معرفی دستگاه KVM

معرفی دستگاه KVM فرض کنید که شما چند رایانه دارید و می‌خواهید به راحتی با آن‌ها کار کنید. در این حالت باید به تعداد رایانه ها مانیتور ، ماوس و کیبورد داشته باشید. این امر به معنی فضای زیاد برای قرار دادن این مانیتور ها است. امروزه برای راحتی کار از یک دستگاه استفاده می‌شود که رایانه ها به آن متصل شده و این دستگاه تنها به یک رایانه، ماوس و کیبورد متصل می‌شود. این دستگاه سوئیچ KVM نام دارد.

امروزه مدل های مختلفی از این سوئیچ وجود دارد و بر اساس تعداد رایانه ای که به آن متصل می شود، از هم تفکیک می شوند. این سوئیچ ها از پورت های USB و PS/2 به خوبی پشتیبانی کرده و در نمونه های پیشرفته آن قابلیت اتصال وای فای و اتصال فلش مموری نیز وجود دارد .

سوئیچ KVM درواقع نوعی سخت افزار است که باعث می‌شود شما چندین رایانه را به یک کیبورد، مانیتور و موس متصل کنید. البته شما فقط می‌توانید از یک رایانه به صورت هم‌زمان استفاده کنید اما دیگر نیازی به چندین مانیتور و موس و کیبورد برای هر رایانه نیست و این دستگاه تعداد ماوس ها و کیبوردها و مانیتورها را کاهش می‌دهد. نمونه های مدرن دستگاه KVM امروزه از دستگاه های USB مانند پرینتر ها و اسکنر ها نیز پشتیبانی می کنند.

سوئیچ KVM چیست و چگونه به وجود آمده است؟

در گذشته رایانه ها تنها یک صفحه مانیتور و یک کیبورد را شامل می شوند اما بعد ها با ورود ماوس به خانواده رایانه ها همه چیز تغییر کرد. این تغییر هم‌زمان با ارائه نسخه های اولیه ویندوز همراه بود. وجود پنجره ها و آیکون ها و محیط های کاربردی باعث شده که استفاده از ماوس و کیبورد در رایانه ها بیش از قبل همه گیر شود. در سال‌های بعد نیز پورت های USB به وجود آمدند که باعث شدند دستگاه های جانبی زیاد به رایانه ها متصل شود.

امروزه هر رایانه ای برای اینکه بتواند به خوبی کار کند نیاز به یک مانیتور، موس و کیبورد دارد. وجود این ابزار ها برای هر رایانه باعث شد که سازنده های سخت افزار به فکر دستگاهی باشند که تعداد آن‌ها را کم کند و چندین رایانه بتوانند با یک مانیتور، موس و کیبورد فعالیت کنند. در نهایت این تلاش ها به اختراع دستگاهی به نام سوئیچ KVM منجر شد.معرفی دستگاه KVM

انواع دستگاه KVM چیست؟

محبوبیت استفاده از دستگاه‌های USB در طی سال‌های گذشته رشد بسیار زیادی داشته است و تقریباً همه رایانه ها شامل تعداد زیادی پورت USB می شوند. امروزه اکثر سوئیچ KVM شامل انواع پورت های USB هستند. امروزه تقریباً تمام دستگاه های KVM از پورت USB پشتیبانی می کنند. درکنار پورت USB این دستگاه ها شامل پورت‌های دیگر مانند پورت پرینتر ، پورت PS/2 و پورت مانیتور نیز می شوند. نمونه های جدیدتر از این دستگاه شامل بخش‌های وایرلس نیز می باشند و می‌توانند به راحتی با مودم و ها دستگاه های بی سیم نیز فعالیت کنند.

پورت های قرار داده شده روی دستگاه KVM بر اساس نوع خود دارای کارایی خاصی هستند. به همین دلیل نمی‌توان از پورت USB این دستگاه ها برای اتصال فلش درایو ها استفاده کرد. امروزه نمونه های جدید تر این دستگاه ها دارای حافظه داخلی هستند که به آن‌ها می‌توان فلش درایو نصب کرد و دیگر نیازی نباشد فلش را به صورت مستقیم به سیستم های رایانه ای متصل کرد.معرفی دستگاه KVM

محل استفاده از دستگاه KVM کجاست؟

دستگاه KVM عموماً در دیتا سنتر ها و مراکز سرور ها بیشتر استفاده می‌شود. این سخت افزار امکان کنترل چندین رایانه را از یک صفحه کلید، موس و مانیتور امکان پذیر می کند. این سوئیچ به پرسنل مرکز داده ها و مراکز سرور ها اجازه می‌دهد که به راحتی به هر سروری که می خواهند متصل شوند.

سوئیچ KVM به روش های مختلفی می‌تواند به رایانه ها متصل شود. بر اساس نوع سوئیچ شما می‌توانید کابل های هر سیستم را مستقیم به دستگاه وصل کنید و از دستگاه نیز کابل های مانیتور، کیبورد و ماوس جداگانه خارج خواهند شد. در مدل های دیگر دیگر از یک سری دستگاه های خاص استفاده می‌شود و هر سیستم با سه کابل مانیتور، موس و کیبورد به این دستگاه ها متصل می‌شود. این دستگاه نیز با یک کابل مخصوص به سوئیچ KVM متصل می‌شود. مزیت استفاده از این روش کاهش تعداد سیم های متصل به دستگاه KVM است.

روش جا به جایی در بین رایانه ها نیز بر اساس نوع دستگاه KVM می‌تواند متفاوت باشد. در نمونه های قدیمی از یک روش چرخشی برای جابجایی استفاده می شده است. امروزه از یک کلید برای تغییر بین سیستم ها استفاده می‌شود. حتی در نمونه های جدیدتر برای هر دستگاه ها متصل یک کلید قرار داده شده است شما با فشار دادن آن کلید به راحتی به آن سیستم تغییر کنید.

ادامه مطلب معرفی دستگاه KVM

در نمونه های دیگر به شما امکان دسترسی از طریق صفحه کلید داده می‌شود. شما می‌توانید به فشار دادن هم‌زمان کلید های Ctrl+Ctrl, Scroll Lock و یا Scroll Lock and the Print Screen keys در بین رایانه ها جا به جا شوید. تعویض سیستم ها در این حالت با نمایش دادن لیست رایانه ها روی صفحه نمایش انجام می‌شود. این لیست شامل تمام دستگاه های متصل به دستگاه KVM است.

دستگاه KVM دارای مدل هایی مختلفی است که هر کدام می‌تواند تعداد خاصی از رایانه ها را پشتیبانی کند. این تعداد از بین 2 تا 64 عدد رایانه را شامل می‌شود. امروزه با استفاده از روشهای خاص مانند متد های cascaded یا daisy-chained می‌تواند تا 512 رایانه را پشتیبانی کنند.

معرفی دستگاه KVM اتصال مانیتور در دستگاه KVM

تقریباً اکثر دستگاه های KVM دارای پورت های مانیتور پرکاربرد مانند HDMI، DisplayPort و DVI هستند. اما با این حال باز هم بهترین و رایج ترین پورت در این دستگاه ها پورت VGA است. این پورت ها در دستگاه های امروز تا پهنای باند 200 مگاهرتز فعالیت می کنند که می‌توانند تصاویری با وضوح تصویر بالاتر از 60 هرتز را فراهم کنند.

با توجه به این پهنای باند ممکن است در تصاویر ارسالی به سوئیچ KVM وضوح تصویر و سرعت تصویر ها دچار مقداری افت شود که این امر کاملاً بدیهی است. با این حال افت فریم و پایین آمدن کیفیت وضوح تصویر به سخت افزار دستگاه KVM بستگی دارد. هرچه دستگاه ها بروز تر و جدیدتر باشد این کاهش کمتر خواهد بود.

معرفی دستگاه KVM

]

اتصال چندین مانیتور به یک رایانه

امروزه مدل های دیگری از دستگاه KVM نیز ساخته شده است که امکان اتصال چندین مانیتور و ماوس را به یک رایانه امکان پذیر میکند. البته شاید این کار خیلی متداول نباشد اما با این حال محل ها و مکان هایی هستند که به این نوع دستگاه ها نیاز داشته باشند. به عنوان مثال بعضی از رایانه ها در کیوسک های عمومی نیازمند دو یا بیشتر مانیتور هستند که هم اپراتور از فعالیت درونی سیستم آگاه باشد و هم کاربران بتوانند به راحتی با سیستم کار کنند. در این حالت از یک نوع سوئیچ KVM استفاده می‌شود که می‌توان چندین مانیتور و موس و کیبورد را به رایانه متصل کرد.معرفی دستگاه KVM

معرفی دستگاه KVM مزایای استفاده از kvm

سوئیچ kvm با مدیریت همزمان چندین سرور و کامپیوتر، مزایای مختلفی برای کاربر دارند:

  1. نظم در محیط کار : چون فقط با یک مجموعه کیبورد، ماوس و مانیتور می توانید از چند سیستم استفاده کنید.
  2. صرفه جویی فضا: با حذف ماوس، کیبورد و مانیتور، فضای مناسبی در اختیار شما قرار می‌گیرد و با بهره‌مندی از یک دستگاه کوچک KVM دیگر نگرانی بابت کمبود فضا ندارید.
  3. صرفه جویی در هزینه‌ها: خرید یک KVM سوئیچ بسیار مقرون به صرفه‌تر از خرید چند وسیله جانبی یکسان است.

پورت‌های سوئیچ kvm

اغلب سوئیچ‌های kvm برای اتصال به لوازم جانبی مانند ماوس و کیبورد از درگاه usb بهره می‌برند. پس تمام kvm سوئیچ ها پورت‌ usb دارند و به راحتی به PC ها وصل می‌شوند.

پورت VGA برای اتصال مانیتور و درگاه PS/2 برای اتصال برخی ماوس‌ها از جمله پورت‌‌های دیگر این دستگاه است.

در مدل‌های جدیدتر KVM، امکان پشتیبانی از فناوری وایرلس فراهم شده و با استفاده از آن می‌توان به کیبورد و ماوس‌های بی‌سیم وصل شد.

ویژگی شاخص برخی از دستگاه kvm این است که می‌توان فلش درایوها را با دستگاه سوئیچ KVM به کامپیوتر وصل کرد.

کابل kvm چیست؟

برای اتصال چند کامپیوتر به یک ماوس، مانیتور و  کیبورد[مریم۱]   با دستگاه kvm باید از کابل‌های kvm استفاده کرد. کابل‌های kvm در یک طرف دارای رابط VGA برای اتصال به دستگاه kvm است و در طرف دیگر رابط‌های USB و PS/2 و VGA برای اتصال به کیبورد و ماوس و مانیتور دارد.معرفی دستگاه KVM

انواع سوئیچ kvm

سوئیچ kvm در مدل‌های متنوع و با پشتیبانی از تعداد پورت‌های مختلفی در بازار هستند. برخی از انواع سوئیچ kvm عبارتند از:

  • سوئیچ دو پورت kvm دی نت مدل MT-271S
  • سوئیچ چهار پورت kvm پی نت مدل ۱۰۴UK
  • سوئیچ ۲۴ پورت kvm دی لینک مدل DES-1026G
  • سوئیچ ۱۶ پورت kvm دی لینک مدل COMBO
  • سوئیچ ۶۴ پورت kvm آتن مدل CS-64US
  • معرفی دستگاه KVM

سوئیچ kvm over ip چیست؟

kvm over ip که به اختصار IPKVM نامیده می‌شود، یک مدل از سوئیچ‌های KVM است که به آن کی وی ام سوئیچ شبکه گفته می‌شود. نحوه کار این سوئیچ کمی متفاوت‌تر از سایر مدل‌ها است.

درون این دستگاه یک میکروکنترلر قرار دارد که هنگام دریافت سیگنال‌های ماوس و کیبورد، آن‌ها را به سیگنال‌های فشرده تبدیل می‌کند تا از طریق شبکه به کامپیوترهای مختلف ارسال کند.

مثلا فرض کنید قصد دارید چند کامپیوتر را از راه دور کنترل کنید، با استفاده از IPKVM می‌توانید هنگام روشن شدن کامپیوتر آن را از طریق شبکه کنترل کنید.

معرفی دستگاه KVM کنسول kvm چیست؟

kvm کنسول از مجموعه یک مانیتور، ماوس و کیبورد تشکیل شده است که قابلیت جمع شدن دارد. از‌kvm  کنسول بیشتر در اتاق‌های سرور که نیاز به کنترل چند سرور است، استفاده می‌شود. با این کنسول شما دیگر نیازی به تهیه کامپیوتر جداگانه برای هر سرور نیستید و با یک kvm می‌توانید سرورها را کنترل کنید.

کلید میانبر kvm switch

چگونه می‌توان با kvm switch بین سیستم‌های مختلف جابه‌جا شد؟ برای سوئیچ بین سیستم‌های مختلف دو راه وجود دارد:

  1. استفاده از کلید تعبیه شده روی سوئیچ
  2. استفاده از کلید‌های میانبر کیبورد که خود دو راه دارد:

کلید Scroll LOCK را بزنید و همزمان دوبار کلید کنترل – ctrl را فشار دهید.

همزمان از ترکیب کلیدهای Scroll Lock و Print Screen استفاده کنید.

قبلی
اطلاعاتی در مورد مادر برد
بعد
مدل های مختلف پاور کامپیوتر

نظرتان را بنویسید