آخرین تکنولوژی cpu

جدیدترین تکنولوژی cpu

درباره تکنولوژی Hyper-Threading

در گذشته سرعت کلاک پردازنده برای مقایسه کارایی کافی بود اما دیگر این‌طور نیست.
CPU با چندین هسته و یا باقابلیت فناوری Hyper-threading، ممکن است عملکرد به‌ مراتب بهتری از یک CPU تک‌هسته‌ای با همان سرعت داشته باشد که دارای این تکنولوژی نیست.
رایانه‌های شخصی با چندین CPU می‌توانند یک مزیت بزرگ‌تر نیز داشته باشند. همه این ویژگی‌ها به‌گونه‌ای طراحی‌شده‌اند که رایانه‌های شخصی بتوانند راحت‌تر چندین فرآیند را هم‌زمان انجام دهند.
عملکرد شما را هنگام چند کار هم‌زمان یا تحت تقاضای برنامه‌های قدرتمند مانند رمزگذارهای ویدیویی و بازی‌های مدرن افزایش می‌دهد.
بنابراین، اجازه دهید نگاهی به هریک از این ویژگی‌ها و آنچه ممکن است برای شما مهم باشد بپردازیم.

تکنولوژی Hyper-Threading چیست؟

فناوری Hyper-threading اولین تلاش اینتل برای محاسبه موازی برای رایانه‌های شخصی بود. این مورد در پردازنده‌های دسک تاپ با Pentium 4 HT در سال ۲۰۰۲ آغاز شد.
Pentium 4 در آن زمان تنها یک هسته پردازنده واحد داشت. بنابراین واقعا می‌توانست فقط یک کار را در یک‌زمان انجام دهد.
حتی اگر می‌توانست به‌سرعت کافی بین Task ها تغییر کند به نظر می‌رسید Multi Tasking است. این تکنولوژی سعی در جبران کمبود سرعت آن داشت.
یک پردازنده فیزیکی تک‌هسته‌ای با استفاده از فناوری HYPER-THREADING به‌عنوان دو هسته منطقی برای سیستم‌ عامل عمل می‌کند درحالی‌که هنوز یک CPU تک‌هسته‌ای است.

بنابراین مانند یک تقلب کوچک است. درحالی‌ که سیستم‌عامل برای هر پردازنده تک‌هسته‌ای را به‌ صورت دو هسته مشاهده می‌کند.
سخت‌افزار CPU درواقع فقط یک مجموعه از منابع اجرایی واحد برای هر هسته دارد. در این حالت CPU وانمود می‌کند هسته‌های بیشتری نسبت به واقعیت دارد.
درحالی‌که از منطق خاص خود برای سرعت بخشیدن به اجرای برنامه استفاده می‌کند. به ‌عبارت ‌دیگر سیستم‌عامل فریب داده می‌شود تا هر هسته واقعی پردازنده را به‌صورت دو پردازنده ببیند.

ادامه مطلب

تکنولوژی Hyper-threading به دو هسته CPU منطقی اجازه می‌دهد تا منابع اجرای فیزیکی را با یکدیگر به اشتراک بگذارند که این کار می‌تواند در برخی از موارد سرعت را افزایش دهد.
اگر یک CPU مجازی متوقف ‌شده و منتظر بماند، CPU مجازی دیگر می‌تواند منابع اجرای خود را به آن قرض دهد.
فناوری Hyper-threading می‌تواند به پیشرفت سیستم شما کمک کنند. اما به‌هیچ‌وجه به‌اندازه داشتن هسته‌های اضافی واقعی سرعت شما را افزایش نمی‌دهد.
خوشبختانه، این تکنولوژی یک مزیت محسوب می‌شود. درحالی‌که پردازنده‌های امروزی دارای چند هسته هستند.
در این حالت پردازنده دو هسته‌ای شما با فناوری Hyper-threading به‌عنوان چهار هسته در سیستم‌عامل شما ظاهر می‌شود.
همین‌طور CPU چهار هسته‌ای شما با فناوری Hyper-threading به‌عنوان هشت هسته ظاهر می‌شود.
این تکنولوژی جایگزینی برای هسته‌های اضافی نیست. اما یک CPU دو هسته‌ای با استفاده از فناوری Hyper-threading بسیار بهتر و سریع‌تر از یک CPU دو هسته‌ای بدون این تکنولوژی است.

هسته های چندگانه

این تکنولوژی کمک می‌کند تا درحالی‌که CPU خود را کوچک نگه می‌داریم عملکرد آن را به‌طور چشم‌گیری افزایش دهیم. فقط نیاز به یک سوخت CPU وجود دارد که یک CPU به آن واردشده است.
تأخیر کمتری نیاز دارد زیرا هسته‌ها می‌توانند با سرعت بیشتری ارتباط برقرار کنند زیرا همه روی یک تراشه قرار دارند. در شکل مشاهده می‌کنید که Task Manager ویندوز، این کار را به‌خوبی انجام می‌دهد.
در اینجا می‌بینید که این سیستم دارای یک CPU چهار هسته‌ای با تکنولوژی Hyper-Threading است که باعث می‌شود ۸ پردازنده واقعی را نشان دهد.

چند CPU

بیشتر رایانه‌ها یک پردازنده واحد دارند. این CPU ممکن است دارای چندین هسته یا تکنولوژی Hyper-Threading باشد.
قبل از اینکه پردازنده‌های چندهسته‌ای به وجود بیایند مردم با اضافه کردن CPU اقدام به‌ اضافه کردن قدرت پردازش کامپیوتر خود می‌کردند.
این کار نیاز به mother board و همچنین سخت‌افزارهای اضافی دیگری داشت. همچنین این CPU ها برای ارتباط باهم دچار مشکل می‌شدند، پس این دستگاه‌ها محبوبیت خود رابین مردم از دست دادند.
امروزه همه کامپیوترها یک CPU واحد دارند، ولی این CPU دارای چندین هسته است و همین‌طور دارای فناوری Hyper-Threading است که یک امتیاز بزرگ به‌حساب می‌آید.

آخرین تکنولوژی cpu

معرفی آخرین تکنولوژی پردازنده های اینتل Core i9

بزرگترین تفاوت بین پردازنده های Core i7 و Core i9 شرکت اینتل، انجام چند دستورالعمل به طور همزمان در این CPU هاست که به آن (multi-threading) می گویند. پردازنده Core i9 9900K از ۱۶ دستور در یک زمان استفاده می‌کند (علاوه بر اینکه حالت تک دستوری Single-Threading را نیز پشتیبانی می کند)، این بسیار خارق العاده است که این پردازنده جدید به طور قابل توجهی عملکرد چند دستوری را بسیار بهبود بخشیده است.

نسل نهم cpu از آخرین مدل پردازند های شرکت اینتل، یعنی  Core i9 9900K مثل Core i7-9700K هشت هسته دارد، قدرت فرکانس آن ها نیز تقریباً با هم مطابقت دارد. در حالت کلی شرکت اینتل در نسل جدید پردازنده خود، کمی افزایش سرعت ‘overclocking’ را چاشنی کار خود کرده است تا عملکرد بهتری در بازی و گیم را به همراه داشته باشد.

برای بعضی بازی‌ها که از دستورهای اضافی و معیارهای خاص چند منظوره بهره می‌برند استفاده از تراشه‌های بسیار گران قیمت می تواند بسیار مناسب و موثر باشد، اما برای کارهای عادی اداری یا حتی بازی های با کیفیت بالا، فواید آنها حداقل است و شما می توانید از نمونه های مناسب تر نیز بهره ببرید. اگر شما مجهز به یک ایستگاه کاری برای پردازش، ویرایش فیلم، یا کارهای سخت گرافیکی باشید، که نیاز به هسته‌های زیادی دارد، پس باید یک cpu Core i9 را برای خود درنظر بگیرید، اما برای اکثر کارهای ساده یک Core i7 انتخاب بهتری است.

نسل سوم CPU جدید AMD Ryzen 9 در مقایسه با پردازنده های Core i9 اینتل

شرکت AMD در هر زمانی که بحث به پردازنده های مصرف کننده فوق سریع به میان برسد، همیشه در صحنه حاضر است. جدیدا شرکت AMD نسل سوم CPU های Ryzen خود را معرفی کرده است که اولین تراشه های دسکتاپ مخصوص کامپیوتر ۷ نانومتری هستند. این سی پی یوی  مجهز به آخرین تکنولوژی روز دنیا الماسی است که ۱۲هسته دارد و به عنوان یک پردازنده ۲۴ رشته ای Ryzen 9 3900X با قیمت تقریبی 500 دلار آمریکا در بازار خرید تجهیزات IT به فروش می رسد.

شاید برای شما جالب باشد که بدانید چرا این تکنولوژی تازه معرفی شده شرکت AMD اینقدر حایز اهمیت است. نسل سوم CPU جدید AMD Ryzen 9 در مقابل پردازنده ۱۲ هسته ای i9-9920X اینتل قرار می گیرد که در حدود ۱،۱۸۹ دلار آمریکا به فروش می رسد و به لحاظ قیمت، CPU های AMD تقریبا دو برابر و نیم ارزان تر از پردازنده ۱۲ هسته ای Intel i9-9920X اینتل می باشد. شاید حتی این پردازنده جدیدAMD بهتر نیز باشد! شرکت AMD می گوید که قدرت طراحی حرارتی یا توانایی حرارتی (TDP) تراشه آن ۱۰۵ وات است، در مقایسه با کمترین کارایی پردازنده TDP اینتل با ۱۶۵ وات توان حرارتی.

کدام CPU بهتر است؟ پردازنده های اینتل Core i9 یا سری جدید رایزن Ryzen 9 AMD

با توجه به مقایسه ای که در بالا در رابطه با کارایی و کیفیت و آخرین تکنولوژی به کار رفته در ساخت سی پی یوهای جدید با معماری روز دنیا داشتیم من تصور می کنیم که پردازنده ۳۹۰۰X سری جدید رایزن Ryzen 9 AMD با توجه به ارزش و کارایی بالا و همچنین قیمت ارازان تر خود، بسیار بهتر و عالی از پردازنده های اینتل Core i9 می باشد. باید منتظر نشست تا ببینیم که Intel پردازنده جدید نسل نهم خود را با سرعت ۵GHz معرفی می کند یا با بهبود سرعت و کاهش مصرف تراشه های ۳ نانومتری سامسونگ، دستگاه های ما را قدرت می بخشند! تمام پردازنده های Ryzen جدید از PCIe 4.0 پشتیبانی می کنند که ۴۲ درصد سریع تر از سرعت PCIe 3.0 می باشد.

 

قبلی
روشهای جلو گیری از خشک شدن کارتریچ پرینتر جوهر افشان
بعد
فناوری های جدید در رشته کامپیوتر

نظرتان را بنویسید