انواع اسکنر

نکات مهم خرید اسکنر مناسب؛ راهکارهایی که به آنها نیاز دارید

نکات مهم خرید انواع اسکنر مناسب؛ راهکارهایی که به آنها نیاز دارید

انواع اسکنر نکات مهم خریدا اسکنر مناسب، مسأله بسیار مهمی برای بیشتر هنرمندان، طراحان گرافیک، ویرایشگران عکس، ارزیابی کننده های آثار هنری، کارمندان بایگانی و کسانی که می خواهند عکس های گرانبها را به فرم دیجیتالی تبدیل کنند، محسوب می شود. اسکنرها در اشکال و اندازه های مختلف با ویژگی متنوع وجود دارند که به تبدیل هر گونه داده به فرم دیجیتالی کمک می کنند. اسکنرها به راحتی می توانند یک تصویر عکاسی، آثار هنری چاپ شده یا سند متنی را برای تبدیل به یک قالب دیجیتال ثبت و ضبط کنند. به همین دلیل، افراد یا شرکت ها باید در انتخاب و خرید اسکنر مناسب بسیار دقت داشته باشند

به همین دلیل، در این مطلب تخصصی، یک راهنمای کاربردی و نکات مهم خرید اسکنر در انواع مختلف ارائه کرده ایم که می تواند شما را با ویژگی های اسکنر مورد نیاز در هنگام خرید آشنا کند.

اسکنر چیست؟

اسکنرهای دیجیتال، ابزاری مناسب برای دیجیتالی کردن اسناد، اسلایدها، عکس ها و سایر پرونده ها به حساب می آیند. اسکنرها بسته به هدف مورد نظر برای استفاده در مدل های مختلف در دسترس هستند. خرید اسکنر معمولاً بستگی به این دارد که کاربر آن را برای کاربردهای شغلی یا خانگی بخواهد. چندین نوع اسکنر وجود دارد که به روش های مختلفی کار می کنند؛ برخی از آنها در زیر ذکر شده است:

انواع اسکنر تخت

این اسکنرها مانند دستگاه های کپی کار می کنند. آنها می توانند متن ها و پرونده ها را از اشیاء ضخیم یا نازک نظیر تک برگ های کاغذ، کتاب های ضخیم، مجله ها و …. با کیفیت بالا اسکن کنند. خرید اسکنر تخت برای اداره ها و شرکت ها بسیار مناسب است.

اسکنرهای عکس

اسکنرهای عکس دارای پردازشگرهای تصویری با وضوح بالا هستند که قادر به اسکن عکس و بزرگنمایی تصاویر با کیفیت بالا می باشند. انواع مختلفی از اسکنرهای عکس در بازار موجود است. برخی از آنها شامل Canon CanoScan ، HP Scanjet و Epson Perfection هستند. خرید اسکنر برای عکاسی ها و آتلیه ها و کارهای هنری بسیار مناسب است.

انواع اسکنر Sheetfed

اسکنر شیت فید، نوعی از اسکنر است که اسناد مورد نظر را برای اسکن باید به داخل دستگاه فرستاد. اسکنرهای شیت فید، نوعی اسکنر رومیزی هستند و فضای زیادی را اشغال نمی کنند. کارکرد تمامی این اسکنرها در برندهای مختلف، تأیید شده است. این تجهیزات، قابل اطینان بوده و بهره وری کار را در اسکن اسناد ارتقا می دهند. اسکن دیجیتال اسناد، فایل ها و تصاویر و سپس به اشتراک گذاری آنها، همه با اسکنرهای شیت فید امکان پذیر است. مدل های متفاوتی از این مدل اسنکر تولید شده است که هر یک از نظر مشخصات فنی با یکدیگر فرق دارند. برای خرید اسکنر شیت فید به سرعت اسکن، رزولوشن و ابعاد برگه های ورودی به دستگاه دقت داشته باشید.

انواع اسکنر دستی (Hand Held)

انواع اسکنر دستی را می توان به راحتی در محل ایستاده و قابل حمل نگه داشت. اندازه این اسکنرها معمولاً ۱۰ تا ۱۲ سانتی متر است و حمل آنها بسیار ساده می باشد. خرید این اسکنر برای آنها افرادی که نیاز به اسکن بخشی از مدارک یا اسناد را دارند مناسب است. این اسکنرها بسیار کاربردی و مفید هستند و از نظر کارایی، درست به اسکنرهای رومیزی بزرگ تر شباهت دارند. اسکن با این دستگاه ممکن است کیفیت اندکی کمتر را ارائه دهد اما از نظر سهولت در استفاده، بسیار مورد توجه قرار گرفته است.

مهم ترین مزیت اسکنر دستی، اسکن اسنادی است که نمی توان آنها را در یک بستر مسطح و صاف قرار داد. برای استفاده از اسن اسکنر، کافی است دستگاه را مانند یک بارکدخوان بر روی سطح مورد نظر بکشید تا تصویر، به حافظه اسکنر منتقل شود. فراموش نکنید که سطح سند نباید اعوجاج داشته باشد.

اسکنرهای قابل حمل یا اسکنر پرتابل

انواع اسکنر قابل حمل یا اسکنر پرتابل، بزرگتر از اسکنرهای دستی هستند اما از اسکنرهای مسطح سنتی، کوچکتر هستند. خرید اسکنر پرتابل برای کسانی که در هنگام مسافرت، نیاز به اسکن اسناد دارند، مناسب است. هنگامی که می خواهید تصاویر و اسنادی را در جایی غیر از میز کار خود اسکن کنید، اسکنر پرتابل، بهترین گزینه برای شما خواهد بود.

برای استفاده از اسکنر پرتابل، به فضای زیادی روی میز نیاز ندارید و تقریباً می توانید تمام کارهای اسکن در شغل خود را با آن انجام دهید. برخی از مدل های پیشرفته این اسکنر به صورت بیسیم به تلفن همراه و رایانه شما متصل می شود و میتوانید آن را تنظیم کنید. کامل ترین مدل های این اسکنر، به طور مثال، قادر است حداکثر ۲۰ صفحه را با سرعت ۲۵ صفحه در دقیقه اسکن کند. این ویژگی مربوط به اسکنر پرتابل اپسون است.

انواع اسکنر اسناد:

انواع اسکنر اسناد یا اسکنر بایگانی از بسیاری جهات شبیه دستگاه فکس است. خرید اسکنر بایگانی برای آن دسته از کاربرانی که می خواهند همزمان بسیاری از اسناد را اسکن کنند، ایده آل است. انواع مختلفی از اسکنرهای صفحه ای وجود دارد که بسته به سرعت، کیفیت و عملکرد آنها متفاوت است. این دستگاه برای کارهای سنگین اداری و کسب و کارها بسیار مناسب است.

نکات مهم و کاربردی برای خرید انواع اسکنر

انواع اسکنرها، یکی از فن آوری های مهم برای تجارت، مصارف خانگی و کسب و کارهای کوچک است. راه های زیادی وجود دارد که می توانید اسکنر مناسب خود را انتخاب کنید. خرید اسکنر با قیمت های کمتر از ۲ میلیون تومان و یا بیشتر از این مقدار بسته به نیاز شما از طریق مراکز نمایندگی فروش اسکنر، قابل دسترسی است. اما قبل از خرید باید به یک سری اطلاعات در مورد انواع ویژگی ها یا قابلیت های اسکنرها توجه داشته باشید.

اسکنر تخت یا اسکنر دستی:

تصمیم بگیرید که چه نوع اسکنر لازم دارید. اسکنرهای مسطح دارای صفحه شیشه ای و درب هستند. برخی از اسکنرها دارای پایه نگهدارنده برای اسناد می باشند. به هر حال، باید بدانید چه ویژگی را در خرید اسکنر نیاز دارید.

سرعت اسکن:

با خرید انواع اسکنر ، به دنبال چه سرعتی برای اسکن هستید؟ اسکنرهایی که سرعت اسکن در آنها بیشتر است، قیمت گران تری دارند. اگر حجم اسکن در یک روز برای کسب و کار شما بسیار زیاد است باید اسکنرهایی را انتخاب کنید که سرعت اسکن بالاتری دارند.

۳-اسکن یک طرفه یا دو طرفه: آیا اسکنر می تواند اسکن دو طرفه را انجام دهد؟ آیا شما نیاز دارید که صفحات پشت را به طور جداگانه اسکن کنید؟ به این ویژگی (Simplex – duplex) نیز گفته می شود. در خرید اسکنر باید به این قابلیت نیز دقت کنید.

چاپگر / دستگاه کپی / فکس:

آیا با خرید اسکنر، قصد انجام کارها دیگر را دارید؟ در بسیاری از موارد، بهترین راه حل، انتخاب اسکنر مناسب اختصاصی است. اگر فضای مناسب در دفتر کار خود دارید، ممکن است بخواهید یک اسکنر ترکیبی بخرید؛ دستگاهی که به صورت چند منظوره، عملیات اسکن، پرینت، کپی و فکس را برای شما انجام دهد. این بسیار ایده آل است اما قیمت بیشتری نیز باید پرداخت کنید.

حداکثر اندازه کاغذ:

بزرگترین اندازه کاغذ مورد نیاز برای اسکن چیست؟ یکی از نکاتی که در خرید اسکنر اهمیت دارد، در نظر گرفتن اندازه کاغذ اسکن شده است. ابعاد استاندارد، کاغذهای اداری و رسمی با سایز متوسط و بزرگ، متناسب با هر نوع پرینتر، قابل اسکن هستند.

رزولوشن:

هر انواع اسکنر تعداد معینی از نقاط را در هر اینچ (dpi) اسکن می کند. برای اسناد معمولی، ۶۰۰dpi بسیار مناسب است، اما ممکن است در صورت کار با عکس به وضوح بالاتری نیاز داشته باشید. در خرید اسکنر به رزولوشن دستگاه نیز توجه کنید.

حداکثر اندازه کاغذ:

بزرگترین اندازه کاغذ مورد نیاز برای اسکن چیست؟ یکی از نکاتی که در خرید اسکنر اهمیت دارد، در نظر گرفتن اندازه کاغذ اسکن شده است. ابعاد استاندارد، کاغذهای اداری و رسمی با سایز متوسط و بزرگ، متناسب با هر نوع پرینتر، قابل اسکن هستند.

رزولوشن:

هر انواع اسکنر تعداد معینی از نقاط را در هر اینچ (dpi) اسکن می کند. برای اسناد معمولی، ۶۰۰dpi بسیار مناسب است، اما ممکن است در صورت کار با عکس به وضوح بالاتری نیاز داشته باشید. در خرید اسکنر به رزولوشن دستگاه نیز توجه کنید.

قبلی
پرینتر جوهرافشان چیست
بعد
آشنایی با انواع دستگاه کاغذ خردکن و مهمترین نکات هنگام خرید

نظرتان را بنویسید