انواع پرینتر

معرفی انواع پرینترها

انواع چاپگر و پرینتر

انواع چاپگر یا پرینتر (Printer) یکی از تجهیزات جانبی رایانه است که متن یا تصویر ایجادشده به وسیلهٔ رایانه را بر روی کاغذ (یا رسانهٔ مشابه دیگری) حک می‌کند.

پرینترها با توجه به کاربردی که دارند یکی از تجهیزات اداری مورد نیاز هر شرکت و اداره ای محسوب می‌شوند. با توجه به نوع کاربری این تجهیزات انواع متفاوتی از نظر رنگ چاپی و مکانیسم چاپ طراحی و تولید شده‌اند. منبع تأمین رنگ در چاپگرها، بسته به نوع چاپگر، تونر یا کارتریج نامیده می‌شود.

بطورکلی انواع پرینترها عبارتنداز:

  1. پرینترجوهرافشان
  2. پرینترلیزریB/W
  3. پرینترلیزری رنگی
  4. پرینترعکاسی
  5. پرینترچندمنظوره
  6. پرینتربافرمت بزرگ
  7. پرینترضربه ای ماتریس نقطه ای
  8. پرینترحرارتی
  9. پرینترقلمی
  10. پرینتربازبینی
  11. پرینترصنعتی
  12. پرینترنشانه گذاری وکارت
  13. پرینتربارکد
  14. پرینتربرچسب

انواع چاپگر یا پرینتر پرینترهای جوهرافشان

از متداول ترین پرینترهای امروزه که مورد استفاده کاربران قرار میگیرد پرینترهای جوهرافشان می باشد.سرعت چاپگرهای جوهر افشان امروزی می توانند به طور متوسط در دقیقه( ۱۳ تا ۱۵ برگه PPM رنگی) چاپ کنند. بعضی از این چاپگرها می توانند بیش از ۳۰ برگه PPM ( رنگی و سیاه سفید) چاپ کنند. سرعت پرینت به نوع پوشش و وضوح اسنادی که پرینتر می کنند بستگی دارد. اولین عاملی که بیانگر کیفیت یک چاپگر است وضوح (DPI نقطه در هر اینچ ) می باشد DPI میزان جوهری است که چاپگر جوهر افشان می تواند در هر اینچ از کاغذ چاپی شما قرار دهد. بسیاری از این چاپگرها ، پرینت های با DPI 600 * 600 تولید می کنند اما در حال حاضر پرینت هایی با وضوح بالاتر از این وجود دارد.

این قابلیت می تواند معیار سنجش کیفیت یک چاپگر در نظر گرفته شود. بعضی چاپگرها این توانایی را دارند که با پرینت کاغذهای مختلف ، مقدار راتا ۴۵۰۰ DPI را افزایش دهند. امروزه اکثر چاپگرهای جوهرافشانی که در بازار عرضه می شوند نیز عکس هایی با کیفیت قابل توجه چاپ می کنند.انواع چاپگر یا پرینتر

ادامه مطلب انواع چاپگر یا پرینتر

بسیاری از چاپگرهای امروزی را می توانید از طریق کابل CAT5 یا بی سیم WiFi به شبکه های خانگی یا شبکه های کوچک متصل کنید این ویژگی به لحاظ اقتصادی، مقرون به صرفه است، زیرا سیستم های مختلف می توانند به یک چاپگر جوهر افشان متصل شوند، علاوه بر این ، بعضی چاپگرهای جوهر افشان علاوه بر قابلیت شبکه سازی چاپگرها ، دارای حافظه کارت خوان حافظ و صفحه ی LCD نیز می باشند که به شما این امکان را می دهد تا بدون نیاز به استفاده از سیستم خود پرینت بگیرید.

چاپگرهای جوهر افشان رنگی بسیار ارزانتر از ساده ترین چاپگر لیزری رنگی هستند.و یک نمونه با کیفیت از این چاپگرها می توانند عکس های چاپی زیبایی با کیفیت چاپگرهای لیزری ولی با قیمت کمتر تولید کنند. بیشتر پرینترهای جوهر افشان می توانند عکس های رنگی بسیار عالی تا قدرت تفکیک ۴۵۰۰ DPI یا بیشتر نیز پرینت کند.

مزایا:

قادر به تولید عکس های واقع گرایانه است

زمان گرمایش محدود مورد نیاز است

معایب:

هزینه های بالا در حال اجرا (هزینه در هر صفحه)

سرعت چاپ آهسته

مستعد ابتلا به مسدود شدن

چاپ های مرطوب

انواع چاپگر یا پرینتر پرینترهای لیزری

این چاپگرها به طور معمول در ادارات مورداستفاده قرارمیگیرد. قدرت تفکیک چاپگرهای امروزی ۱۲۰۰*۱۲۰۰ DPI می باشد که با آن می توانید تصاویر و نتایج فوق العاده با کیفیت بدست آورید. بیشتر پرینترهای لیزری در بازار می توانند به طور متوسط تا ( PPM ) 20 یا بیشتر سیاه و سفید یا مونوکروم چاپ کنند. چاپگرهای لیزری رنگی نیز موجود می باشند و بیشتر آن ها می توانند تصاویری رنگی تا DPI 2400 و حدود PPM 20 رنگی تولید کنند.شما می توانید آن ها را به شبکه متصل کنید که باعث خواهدشد کاربران متعدد به آن دسترسی داشته باشند و از نظر اقتصادی با صرفه تر باشد.

اگر شما در خانه کار می کنید و افراد زیادی از پرینتر استفاده می کنند یا اینکه وقتی از اینترنت استفاده می کنید معمولاً بیشتر چیزها را پرینت می کنید پس باید به دنبال یک پرینتر لیزری باشید.

توضیحات بیشتر انواع چاپگر یا پرینتر

دراین بخش قصدداریم به فوایدپرینترهای لیزری بپردازیم،مهمترین فایده ی چاپگر لیزری سرعت آن و نیز قیمت پایین تر هر برگه می باشد لیزرها بخصوص چاپگرهای لیزری مونوکروم شما را قادر می سازد تا حجم زیادی از کار و مدت زمان کوتاهی انجام دهید. و به این دلیل است که بسیاری از دفاتر و ادارات دارای محیط کوچک یک چاپگر لیزری برای موارد چاپ های متعدد دارند مزیت دیگر قیمت آن می باشد. با وجود اینکه پرینترهای جوهر افشان بسیار ارزانتر از نمونه های جدید لیزری هستند اما کارتریج جوهر آن می تواند سریع تمام شود و بسته به مدل آن جایگزین آن ممکن است گران باشد. پرینتر لیزری از تونر استفاده می کنند که طول عمر بسیار بیشتری دارد و دارای ظرف بزرگتری بوده و مدت زمان بیشتری داوم دارد و هزینه ی کمتری دارد.

مزایای:

مقرون به صرفه تر از پرینتر جوهر افشان

افزایش بهره وری

سرعت چاپ بالا

ظرفیت کاغذ بالاتر

معایب:

گرم شدن زیاد

استفاده از ولتاژ بالا منجر به انتشار کربن کوچک می شود

پرینتر لیزری رنگی

انواع چاپگر یا پرینتر چاپگرهای لیزری رنگی از تکنولوژی های چاپ متنوعی استفاده می کنند برخی از نوارهای رنگی که قابل تعویض هستند استفاده می کنند و برخی دیگر مانند (پرینتر لیزری مونوکروم ) تنها از مقدار مورد نیاز از هر رنگ استفاده می کنند. چاپگرهای لیزری رنگی هنوز گران هستند چه از نظر پرینتر و چه از نظر قیمت ، پس باید سعی کنید با توجه به قیمت تمام شده و نیاز خود وسیله ی درست را انتخاب کنید.

پرینترهای چند کاره

قابل ذکراست که پرینترهای چند کاره یا چند منظوره نه تنها پرینت می کنند بلکه می توانند کپی ، اسکن، فکس را نیز انجام دهند زیرا محدوده برداشتن پرینتر دارای یک اسکنر که در داخل آن تعبیه شده است می باشند. این پرینترها یک وسیله مناسب برای مکان های کوچک و محدود و نیز پاسخ گوی کسانی که مرتباً نیاز به فکس و اسکنر ندارند می باشد. این چاپگرها وسیله ای بسیار مفید هستند که می توانند تمام امور مربوط به چند دستگاه را انجام داده و جای کمی را نیز اشغال می کنند.

پرینترهای چند کاره هم با تکنولوژی پرینتر لیزری و هم پرینتر جوهر افشان وجود دارند. و کیفیت چاپ نیزمانند کیفیت چاپ این دو چاپگر می باشد . بنابراین می توانید علاوه بر یک پرینتر یک فاکس و اسکنر نیز داشته باشید.

مهم‌ترین نکاتی که قبل از خرید  انواع چاپگر یا پرینتر  باید به آن توجه کنید؛

برای اینکه هنگام خرید چاپگر زمان طولانی را صرف مقایسه و بررسی محصولات نکنید بهتر است قبل از رفتن به مراکز خرید یا خرید آنلاین تصمیم بگیرید که چه انتظاری از پرینتر دارید و نوع کاربری خود را مشخص کنید تا در قدم اول به این سؤال پاسخ دهید که چاپگر لیزری یا چاپگر جوهر افشان می‌خواهید.

نکته مهم انواع چاپگر یا پرینتر

در قدم بعدی ویژگی‌ها و گزینه‌هایی که برای شما اولویت دارند مثل امکانات شبکه‌ای، سرعت چاپ، کیفیت چاپ، ظرفیت کاغذ، اندازه و وزن را در نظر بگیرید. آنچه که در انجام یک خرید آسان و بدون اتلاف وقت مؤثر است در واقع تعدادی تصمیم‌گیری می‌باشد که محدوده قیمت کالای مورد نظر شما اغلب در آخر آنها قرار می‌گیرد.

ویژگی‌هایی که در یک پرینتر مورد توجه هستند شامل:

• چاپ دو رو به‌صورت خودکار

• حداکثر صفحات چاپ‌شده در ماه (Monthly duty cycle)

• سرعت موتور (سرعت چاپ)

• کارتریج‌های استارتر

• وضوح چاپ (dots per inch)

• وضوح اسکن

• قابلیت اتصال به شبکه

• اسلات حافظه، بلوتوث و PictBridge

چاپگر جامد جوهر

انواع چاپگر یا پرینتر پرینتر جوهر جامد از یک شکل منحصر به فرد از فن آوری جوهر استفاده می کند، طراحی شده تا در فضا و پول صرفه جویی کند. پرینترها در طول فرآیند چاپ جوهرهای جامد را ذوب می کنند.

مزایا:

سازگار با محیط زیست

ساخته شده از روغن های گیاهی غیر سمی است

طراحی فشرده

مواد مصرفی نیاز به ذخیره سازی کمتر دارند

معایب:

نیاز به زمان گرم شدن و خنک کردن

چاپ نمی تواند چند لایه باشد

چاپگرهای LED

چاپگرهای LED شبیه به پرینترهای لیزری هستند، اما از یک تابش نور به جای یک لیزر برای ایجاد تصاویر استفاده می کنند. با توجه به قطعات متحرک کمتر، پرینترهای LED اغلب نسبت به پرینتر لیزری کارآمدتر و قابل اعتمادتر هستند.

مزایا:

قابل اطمینان و کارآمد

ارزان تر از پرینترهای لیزری تولید می شود

اغلب دارای گارانتی رایگان می باشد

معایب:

هیچ

چاپگر ماتریس نقطه ای انواع چاپگر یا پرینتر

در آن سال ها شما انتخاب دیگری نیز داشتید. بله چاپگرهای سوزنی . شما می توانید این چاپگرها را به علت مقاومتشان ، هنوز هم در منازل و شرکت ها ببینید. در این چاپگرها ، کاراکترها به وسیله ی نقاط کوچکی شکل می گیرند. این نقاط از برخورد سوزن های باریکی به نام  Pin  با  Ribbon  و کاغذ بوجود می آیند. تعداد پین های هدهای ارزان قیمت 9 و نمونه های گران قیمت 18 و یا 24 پین است. مکانیزم موجود در این چاپگرها تقریبا ساده و بدون دردسر است. سرعت چاپ در این نوع از 200 تا 900 کاراکتر در ثانیه می باشد. اما شما باز هم به پنبه برای مسدود کردن گوشتان احتیاج خواهید داشت. البته امروزه چاپگرهای سوزنی به بازار عرضه شده اند که سروصدای آنها بسیار کمتر شده است ، اما در هر صورت صدای آنها بیشتر از چاپگرهای جوهر افشان است.

مزایا:

خروجی چاپی با کیفیت بالا

هزینه کارآمد و جایگزین جمع و جور برای خرید ماشین های متعدد

قدرت کارآمد

معایب:

چاپ های مرطوب

هزینه های بالای اجرا

چاپگر سه بعدی :

یکی از پیشرفت های هیجان انگیز در تاریخ تکنولوژی چاپ، چاپ سه بعدی برای کاربران حرفه ای و داخلی بسیار مقرون به صرفه است. چاپگرهای مدرن 3D قادر به تولید اشیاء 3D و موارد با استفاده از رزین با کیفیت بالا هستند.

مزایای چاپ سه بعدی :

امکانات بی حد و حصر

ظرفیت برای سفارشی سازی کامل

معایب:

هزینه های اولیه بالا

هزینه های رزین بالا

فن آوری در حال توسعه هنوز

قبلی
با انواع ورودی و خروجی های کامپیوتر آشنا شوید!
بعد
آموزش:تعمیر آسان و کالبد شکافی درایو

نظرتان را بنویسید