تعمیرات دی وی دی رایتر

آموزش:تعمیر آسان و کالبد شکافی درایو

تعمیرات دی وی دی رایتر

تعمیرات دی وی دی رایتر خرید قطعات کامپیوتر این روزها برای بسیاری از کاربران (از جمله خود ما!) کار آسانی نیست.با توجه به قیمت های تمام شده این محصولات در بازار داخلی و علاوه بر آن افزایش قیمت نسبی سخت افزار در سال جدید به نسبت گذشته،خرید قطعات جدید سخت افزاری را بسیار دشوار کرده اند.یکی از عواملی که ما مجبور به خرید یک قطعه جدید می کند،نقص فنی است.اما در برخی از موارد می توان به وسیله یک سرویس ساده،قطعه مورد نظر را بازیابی کرد.به عنوان مثال درایو ODD یا همان DVD-RW عامیانه خودمان.این محصول با قیمت های در بین 60 الی 100 هراز تومان در بازار داخلی به فروش می رسد.شاید خرید یک ODD جدید در بسیاری از موارد کار سختی نباشد،اما تا زمانی که می توان با چند ترفند ساده آن را احیا کرد،دلیلی برای صرف هزینه نیست.با ما همراه باشید.

درایو های ODD همگی دارای یک مکانیزم متشکل از دو قسمت مکانیکی و الکترونیکی هستند.بدین ترتیب برای تعمییرات سطحی آن،به معرفی آنها به همراه تصاویر پرداخته و شیوه های رفع عیب آنها را توضیح می دهیم.

عدم باز شدن درب تعمیرات دی وی دی رایتر

آمارهای تجربی نشان داده است که بسیاری از ODD ها تنها به دلیل نقص فنی در باز  شدن درب از کار برکنار می شوند.اما آیا تا به حال به فکر تعمیر آن افتاده اید؟

پیش از هر اقدام،کابل برق را به آن متصل کرده و به وسیله یک ابزار نوک تیز و باریک مانند سوزن درب را باز نمایید.یک حفره کوچک در جلوی درب به همین منظور وجود دارد.پس از آن،قسمت جلویی درب را از طریق کشیدن به سمت بالا،بیرون آوردید.

نکته:

بدون خارج کردن قسمت جلویی درب،باز شدن دستگاه در اکثر مدل ها ممکن نیست.

پس از باز کردن پیچ های محفظه اصلی،می توانید به قطعات داخلی از جمله مین برد و برد مکانیزم دست یابی پیدا کنید.سپس کابل های روبانی (Flat Cable) ها را یکی یکی و با آرامش از سوکت ها بیرون بکشید.توجه داشته باشید که کابل های روبانی بسیار ظریف هستند.

سپس با استفاده از یک ابزار مانند پیچ گوشتی و یا گیره های باریک،ضامن های پلاستیکی را از اطراف برد خارج کنید.این ضامن ها در همه مدل ها موجود است.توجه داشته باشید که امکان وجود پیچ بر روی برد ها وجود دارد.

ادامه مطلب

پستعمیرات دی وی دی رایتر از آن می توانید به آسانی به تمامی قطعات داخلی دسترسی داشته باشید.موتور مکانیک در قسمت جلوی تمامی مدل ها قرار دارد.سپس “تسمه لاستیکی” را بیرون آورده و به فروشگاه های تامین قطعات الکترونیکی ببرید.تسمه مشابه را خریداری نکنید.شما باید تسمه ایی با یک شماره کوچکتر تهیه بفرمائید.به عبارت بهتر تسمه مورد نظر باید داخل نمونه قدیمی قرار گرفته و تنها یک شماره از آن کوچکتر باشد.تسمه مشابه و یا تنگ تر از نمونه ذکر شده،به هیچ وجه خریداری نشود.

بر روی موتور یک چرخ دنده کوچک قرار گرفته است.به وسیله پنبه و الکل،دور آن را به خوبی تمیز نمایید چرا که در بسیاری از مواقع،چرب شدن آن موجب درجا زدن تسمه می گردد.همانطور که در تصویر نیز قابل مشاهده است،این قسمت همواره در معرض گرد و غبار قرار دارد پس نسبت به تمیز کردن آن نیز اقدام نمایید.

اگر لازم دیدید،می توانید “پولی” قرار گرفته بر روی استپ را نیز تمیز نمایید.پس از تعویض تسمه درایو شما به مانند سابق فعالیت خواهد کرد.

ضعف در خواندن دیسک هاتعمیرات دی وی دی رایتر

گاها دیده شده است که پس از مدت کوتاهی،سرعت خواندن دیسک ها به مانند سابق نبوده و ضعف در کارایی آن کاملا محسوس است.برای رفع این مشکل می توانید توسط یک پنبه به آرامی سطح شفاف روی لنز را نیز تمیز نمایید.

راه حل دوم نیز بسیار آسان است.بر روی تمامی لنزها یک پتانسیومتر (مقاوت قابل تغییر) قرار دارد که جریان ورودی به سنسور اصلی را کنترل می کند.این پتانسیومتر قابل تغییر است.به وسیله یک پیچ گوشتی ریز محور،می توانید آن را زیاد کرده و شدت جریان ورودی به لنز را مقداری افزایش دهید.با این کار توان لنز مقداری بالا خواهد رفت.

نکته:تعمیرات دی وی دی رایتر

در هنگام تنظیم دقت نمایید که زیاد کردن بیش از حد سبب سوختن لنز در کوتاه مدت می گردد و علاوه بر آن این کار برای دستگاه های قدیمی توصیه می گردد.

به دلیل عدم وجود دیگر قطعات درایوهای ODD در بازار،تعویض دیگر قطعات امکان نخواهد داشت.به وسیله انجام همین موارد ساده،می توانید خرید یک درایو نو را به تعویق انداخته و در مسائل اقتصادی نیز صرفه جویی نمایید.

تعمیر دیسک خوان لپ تاپ

تعمیر سی دی رام لپ تاپ یکی از اقداماتی تعمیرات لپ تاپ است. درحال حاضر یکی از قدیمی ترین و در عین حال همچنان پر استفاده ترین راه های برای انتقال دیتا یا ذخیره ی دیتا کاربران سی دی یا دی وی دی است. البته بعضی از لپ تاپ های امروزی سی دی رام یا همان دیسک خوان ندارند زیرا شرکت های سازنده هرروزه در تلاش اند تا لپ تاپ های سبک تر و باریک تری تولید و به بازار عرضه کند.

قطعات اصلی دیسک خوان یا سی دی رام عبارت اند از:

موتور دیسک خوان: موتور دیسک خوان وظیفه چرخاندن دیسک را برعهده دارد. سرعت حرکت این موتور در دیسک خوان های متفاوت می تواند متفاوت باشد. البته سرعت چرخش موتور سی دی رام یا دیسک خوان دستگاه شما می تواند علاوه بر این که به نوع دیسک خوان مربوط است، به نوع CD یا DVD ورودی نیز ربط داشته باشد. معمولا سرعت حرکت چرخشی موتور دیسک خوان بین 200 تا 500 چرخش بر دقیقه است. در صورت به وجود آمدن هرگونه اختلال برای عملکرد موتور دیسک خوان بی شک شما نیاز به تعمیر سی دی رام لپ تاپ خود پیدا خواهید کرد.

تعمیرات دی وی دی رایتر لنز دیسک خوان:

روی هرکدام از شیار های موجود در دیسک خوان یک لیزر و لنز وجود دارد تا بتواند دیسک مورد نظر شما را به درستی و به طور کامل شناسایی کند. در صورتی که لنز (چشمی) دیسک خوان خراب شود یا دچار مشکل جزئی شود نیاز به تعمیرات سی دی رام لپ تاپ خواهد بود زیرا لنز دیسک خوان وظیفه تشخیص و خواندن اطلاعات دیسک شما را برعهده دارد.

سیستم تشخیص لیزر ها:

سیستم تشخیص لیزر ها اطلاعات دیسک ورودی به دیسک خوان توسط شما را دریافت می کند تا بتواند آن ها را شناسایی و در نتیجه قابل پخش در دستگاه شما کند. سیستم تشخیص لیزر بسیار حساس است و خرابی سی دی رام لپ تاپ می تواند به علت وجود مشکل در این بخش از اینت قطعه سخت افزاری نیز باشد.

ادامه مطلب تعمیرات دی وی دی رایتر

بعضی از انواع دیسک گردان ها، دیسک خوان ها یا همان سی دی رام ها قابل نوشتن مجدد دارند. به این منظور که، زمانی که شما سی دی یا دی وی دی خود را رایت می کنید، در اغلب سی دی رام ها یا همان دیسک خوان ها قابلیت رایت کردن بر روی سی دی یا دی وی دی ها فقط یکبار وجود دارد اما بعضی از دیسک خوان ها قابلیت چندبار رایت کردن بر روی یک سی دی یا دی وی دی را نیز دارند به این منظور که شما میتوانید قسمتی از اطلاعات خود را بار اول بر روی دیسک مورد نظر رایت کرده و بعد ها به اطلاعات داخل همان دیسک اضافه کنید. البته این قابلیت نوشتن مجدد باید دو طرفه باشد، یعنی این عمل فقط بر روی سی دی یا دی وی دی های خاصی قابل انجام است. البته احتمال خرابی این نوع از سی دی رام ها بیشتر است و ممکن است شما زودتر به تعمیر سی دی رام لپ تاپ نیاز پیدا کنید.

رفع خرابی سی دی رام لپ تاپ ها

در صورت باز نشدن سی دی رام لپ تاپ یا به طور کلی کار نکردن سی دی رام لپ تاپ ممکن است این اختلالات به علت حتی مشکلات نرم افزاری باشد بنابراین در صورت به وجود آمدن اختلال در عملکرد سی دی رام تعمیرکار باید به درستی عیب دستگاه را پیدا کند تا باعث خسارت بیشتر به آن نشود.

مشکلات رایجی که باعث کار نکردن سی دی رام لپ تاپ می شود

مشکلات رایجی که برای سی دی رام لپ تاپ به وجود می آید اغلب درباره خواندن اطلاعات موجود در CD یا DVD ورودی است یا ممکن است درب دیسک خوان شما به درستی باز نشود و یا موقع رایت کردن (انتقال فایل ها از روی دستگاه لپ تاپ بر روی سی دی یا دی وی دی خام) دچار مشکل شوید و سرعت رایت کردن لپ تاپ شما بسیار پایین باشد. البته پایین بودن مشکل رایت کردن سی دی یا دی ویدی می تواند دلایل متعددی داشته باشد اما یکی از دلایل رایج آن مربوط به وجود اشکال و ایراد در عملکرد دیسک خوان لپ تاپ است. بنابراین در صورتی که احساس می کنید رایت کردن سی دی یا دی وی دی هایتان با سرعت همیشگی انجام نمی شود بهتر است در اولین قدم با مراجعه به یک مرکز تعمیرات لپ تاپ مطمئن از سلامت عملکرد دیسک خوان لپ تاپ خود باخبر شوید و در صورت خرابی برای تعمیر سی دی رام لپ تاپ خود اقدام کنید. ممکن است دلیل خراب شدن سی دی رام لپ تاپ شما تنها خراب بودن دکمه روی این قطعه باشد و تعمیر سی دی رام لپ تاپ شما هزینه بسیار کمی داشته باشد.

هزینه تعمیر سی دی رام لپ تاپ

زمانی که طرف تعمیرات سی دی رام لپ تاپ می شود و همچنین هزینه تعمیر سی دی رام لپ تاپ یا هزینه تعویض سی دی رام لپ تاپ بستگی به نوع آسیب دیدگی و همینطور میزان آسیب دیدگی قطعه بستگی دارد. طبیعتا اگردر فرآیند تعمیر سی دی رام لپ تاپ، تعمیرکار تشخیص دهد که نیاز به تعویض قطعه است، هزینه تعمیر سی دی رام لپ تاپ بیشتر خواهد بود. البته در نظر داشته باشید که گاهی اوقات نخواندن دیسک توسط دستگاه شما (کامپیوتر یا لپ تاپ) ممکن است به دلیل مشکلات نرم افزاری نیز باشد پس عیب یابی صحیح توسط تعمیرکار ماهر از اهمیت بسیاری زیادی برخوردار است.

قبلی
معرفی انواع پرینترها
بعد
بررسی کامل قطعات پرینتر

نظرتان را بنویسید