انواع کیبورد

انواع کیبورد های موجود برای کامپیوتر

انواع کیبورد کامپیوتر

انواع کیبورد کامپیوتر ، در مجموع ، برای تعامل انسان با کامپیوتر ساخته شده است.

اما این محصول از نظر نوع ساخت ، کیفیت ، و کلیدهای میانبر اضافی ، دارای مدل های مختلفی می باشد.

به صورت کلی کیبورد کامپیوتر شامل 102 تا 104 کلید است که این تعداد به عنوان یک استاندارد جهانی می باشد.

برخی از کیبوردها ، در قسمت سمت راست فاقد اعداد می باشند و به اصطلاح بخش ماشین حساب در آن حذف شده است که تعداد کلید کمتری نسبت به کیبوردهای دارای ماشین حساب دارند.

کیبورد استاندارد

انواع کیبورد کامپیوتر استاندارد ، تنها شامل کلیدهای استاندارد می باشد.

اکثر کیبوردهای استاندارد بر اساس طرح بندی QWERTY طراحی شده اند.

ابعاد تقریبی هر کلید در کیبوردهای استاندارد ، حدود 19 میلی متر می باشد.

ارتفاع کلیدها در کیبوردهای استاندارد متغیر است و ممکن است کیبوردهای استاندارد با کلیدهایی با ارتفاع کم نیز تولید گردد.

کیبورد مخصوص تایپ (Office)

کیبورد آفیس ، صفحه کلیدی می باشد که برای امور تایپ و استفاده از نرم افزارهای آفیس طراحی شده است.

این گونه از کیبوردها ، دارای کلیدهای بسیار نرمی می باشند و با دقت فراوانی طراحی شده اند.

بدلیل سرعت بالای تایپ تایپیست های حرفه ای ، کیبوردهای تایپ باید به گونه ای طراحی شده باشند که علاوه بر نرمی کلید ، دارای کمترین صدای ممکن در هنگام تایپ باشند.

در برخی از مدل های کیبورد مخصوص تایپ ، جایگاهی در قسمت پایین کیبورد تعبیه شده است تا کاربران در هنگام تایپ ، دست خود را بر روی آن قرار داده و در دراز مدت خستگی کمتری را در بر داشته باشد.

اصولا کیبوردهای مخصوص تایپ و یا کیبورد آفیس ، دارای دکمه های میانبر برای راحت کردن امور کاربران است.

این دکمه ها شامل عملیات کپی کردن ، چسباندن ، جابجا کردن و یا اجرا کردن برخی از نرم افزارهای آفیس و … می باشند.

از کی برد فراسو ، کی برد ای فورتک و کی برد لوجیتک می توان به عنوان بزرگترین تولید کنندگان کی برد مخصوص تایپ نام برد

کیبوردهای مولتی‌مدیا

یکی از پرطرفدارترین و پر کاربردترین انواع کیبورد کامپیوتر، کیبورد مولتی‌مدیا است و ویژگی اصلی این کیبوردها، وجود دکمه‌های کنترل رسانه بر روی کیبورد هستند، دکمه‌هایی که با یک فشار به شما اجازه جلو و عقب بردن فیلم یا کم و زیاد کردن صدا را به شما می‌دهند.

این کیبورد‌ها دارای دکمه‌های Play، Pause، Stop، Next، Previous، Volume Up، Volume Down، Mute و دکمه‌ای برای بازکردن موزیک‌پلیر پیش‌فرض کامپیوتر شما هستند.

این دکمه‌ها، دکمه میانبر نام دارند و علاوه بر آن‌ها که به صورت اختصاصی تعبیه شده‌اند فعالسازی ترکیب خاصی از دکمه‌های کیبورد دستوراتی را به اجرا در می‌آورند که می‌تواند به شما در سرعت دادن به کارتان کمک کنند.

 

آیا زمان زیادی را در اینترنت سپری می‌کنید؟ این کیبوردها دارای دکمه‌ای برای باز کردن مرورگر، دکمه‌ای برای ایمیل، رفرش، و جلو عقب رفتن در صفحات اینترنت نیز هستند.

کیبورد چند منظوره

انواع کیبورد کامپیوتر چند منظوره ، یکی دیگر از مدل های کیبورد می باشد.

این کیبورد به صورتی طراحی شده است که برای امور مختلفی اعم از تایپ ، اینترنت گردی ، پخش رسانه و دیگر امور روزانه کاربرد داشته باشد.

کلیدهای میانبر موجود در این کیبوردها ، تلفیقی از پر مصرف ترین کلیدهای میان بر در کیبوردهای خاص می باشد.

انواع کیبورد کامپیوتر مکانیکی

کیبوردهای مکانیکی یکی دیگر از انواع کیبورد ها هستند که همانطور که از نامشان پیداست، از سیستمی کاملاً مکانیکی برای فعالسازی دکمه‌های کیبورد استفاده می‌کنند و به این دلیل مقداری پر سر و صداتر از کیبوردهای عادی و ممبرین (Membrane) هستند، اما عمر مفید دکمه‌های آن‌ها بسیار بیشتر از کیبوردهای عادی است. در ویدئو زیر می‌توانید تفاوت کیبورد‌های عادی و ممبرین را مشاهده کنید.

این کیبورد‌ها به دلیل استفاده از سیستمی جداگانه برای شناسایی فشرده شدن دکمه‌ها نیاز به یک شاسی داخلی دارند و سنگین‌تر هستند، اما مشکلاتی مانند Ghosting را ندارد و تجربه‌ی تایپ بسیار لذت‌بخش‌تر را در اختیار شما قرار می‌دهند.

همچنین کیبوردهای مکانیکی مورد انتخاب تایپیست‌ها و یا افرادی که مدت زیادی را به تایپ می‌پردازند هستند؛ به این دلیل که کیبوردهای مکانیکی کلیدهای بسیار واکنش پذیرتری نسبت به کیبوردهای ممبرین دارند و باعث افزایش سرعت تایپ می‌شوند؛ البته روش‌های دیگری برای افزایش سرعت تایپ وجود دارد، اما استفاده از کیبورد مکانیکی و عادت به کار با آن خود تأثیر زیادی در سرعت تایپ شما دارد.

کیبورد مخصوص بازی (Gaming Keyboard)

انواع کیبورد کامپیوتر گیمینگ و یا صفحه کلید مخصوص بازی، یکی از پر طرفدارترین کیبوردهای موجود در بازار می باشد.

گیمرهای حرفه ای نیاز به تجهیزات جانبی دقیق و باکیفیتی دارند تا در شرایط مختلف با مشکل مواجه نگردند.

یکی از این محصولات کیبورد گیمینگ می باشد.

کیبورد گیمینگ ، از بهترین متریال ممکن ساخته شده است.

در کیبوردهای گیمینگ معمولی ، تنها کلیدهای پرمصرف که شامل کلیدهای جهت های مختلف و حروف A ، S ، D و W می باشد از جنس سیلیکون مقاوم ساخته شده اند؛ تا علاوه بر کیفیت بالاتر ، طول عمر بیشتری نسبت به دیگر کلیدهای کیبورد داشته باشند.

کیبوردهای حرفه ای گیمینگ ، از تکنولوژی کلیدهای مکانیکی استفاده می کنند.

کیبوردهای مکانیکی دارای طول عمر بسیار بالا و دقت و حساسیت فوق العاده ای هستند.

تنها معایب کیبوردهای مکانیکی ، قیمت تمام شده آن ها می باشد که از کیبوردهای معمولی گیمینگ بیشتر است.

کیبورد لپ تاپی

نوع دیگر از کیبوردهای رایج در بازار ، کیبوردهای لپ تاپی می باشد.

کیبوردهای لپ تاپی ، از کلیدهای با ارتفاع بسیار کم بهره مند گردیده است.

به دلیل تشابه بسیار زیاد به کیبورد لپ تاپ ، به این محصول کیبورد لپ تاپی می گویند.

کلیدهای کیبوردهای لپ تاپی با فاصله کمی از یکدیگر قرار گرفته اند.

همین موضوع باعث شده است تا کیبوردهای لپ تاپی ، ابعاد کوچکتری نسبت به کیبوردهای معمولی داشته باشند.

مدل دیگری از کیبوردهای لپ تاپی در بازار عرضه شده است که همانند کیبوردی می باشد که در برخی از نوت بوک ها استفاده می شود.

این کیبوردها به کیبورد جزیره ای و یا chiclet Keyboard معروف می باشند.

از مزیت این کیبوردها می توان به فاصله منظم بین کلیدها اشاره کرد.

بدلیل ارتفاع کم کلیدهای کیبوردهای لپ تاپی، انجام اموری همچون تایپ کردن با این کیبوردها بسیار راحت و لذت بخش می باشد.

کیبوردهای وایرلس

توجه کنید که منظور ما از انواع کیبورد کامپیوتر وایرلس کیبوردی که به کمک دانگل به کامپیوتر شما متصل می‌شود نیست، انواع کیبورد وایرلس شامل کیبوردهایی که به کمک دانگل USB به کامپیوتر شما متصل می‌شوند و با کمک فرکانس رادیویی با کامپیوتر شما ارتباط برقرار می‌کنند و کیبوردهایی که اتصال کاملاً وایرلس دارند و تنها به کمک بلوتوث متصل می‌شوند، می‌شود.

کیبوردهای کاملاً وایرلس علاوه بر اتصال به کامپیوتر، به شما قابلیت اتصال به دستگاه‌های همراه مانند تلفن همراه و تبلت را نیز می‌دهد و مناسب افرادی است که با این دستگاه‌ها کار می‌کنند.

در گذشته برای تبلت‌های محبوبی مانند آیپد کیبوردهای عجیب و غریبی با تبدیل‌های پیجیده وجود داشتند تا بتوانند با این دستگاه‌ها کار کنند، البته تقریباً هیچگاه نیز به درستی کار نمی‌کردند. اما امروزه با کیبوردهایی که به صورت بلوتوث به این دستگاه‌ها متصل می‌شوند می‌توان به سادگی با یک انواع کیبورد کامپیوتر  و حتی ماوس با این دستگاه‌ها کار کرد.

کیبورد ماشین حسابی (numeric)

انواع کیبورد کامپیوتر ماشین حسابی ، به عنوان یک کیبورد کمکی در کنار کیبورد اصلی قرار می گیرد.

این کیبورد تنها شامل کلید های بخش ماشین حساب می باشد.

حسابداران و اشخاصی که نیاز به ثبت عملیات ریاضی و محاسباتی دارند ، جز مصرف کنندگان این کیبورد می باشند.

در بیشتر اوقات کیبورد کامپیوتر ، دارای کلیدهای بخش ماشین حساب می باشد و نیازی به استفاده از کیبوردهای ماشین حسابی نیست.

اما در برخی موارد ، مانند کیبورد لپ تاپ های 14 اینچی و کوچکتر و بعضی از کیبوردهای کوچک ، فاقد بخش ماشین حساب می باشند که این محصول نیاز افراد را برآورده می کند.

 

 

مکانیسم اولیه انواع کیبورد کامپیوتر

برای چندین دهه، صفحه کلید به عنوان سازوکار اصلی ارتباط با کامپیوتر شناخته می‌شود و به عنوان یک مکمل در کنار ماوس قرار دارد. اگر شما روزانه ۸ ساعت کار می‌کنید و نیمی از آن را به کار تایپ اختصاص داده باشید، با یک حساب ساده می‌توانید اهمیت انتخاب یک صفحه کلید مناسب را درک کنید. فرض کنید که شما ۵ روز از هفته را کار می‌کنید و در کل سال هم ۴۸ هفته مشغول باشید. در چنین شرایطی شما ۹۶۰ ساعت از یک سال را مشغول تایپ روی صفحه کلید هستید. با وجود این میزان ساعات بالا، متوجه می‌شویم که اکثر کاربرانی که با کامپیوتر سروکار دارند، همواره به یک صفحه کلید مناسب نیازمند هستند.

ادامه مطلب

هم اکنون به انواع کیبورد کامپیوتر خودتان نگاهی بیندازید. آخرین باری که لای دکمه‌های کیبورد خود را تمیز کرده بودید، چه زمانی بود؟ تاکنون به این موضوع فکر کرده‌اید که هر کدام از کلیدهای صفحه کلید خود را چند بار در روز فشار می‌دهید؟ پر استفاده‌ترین کلیدهای شما هم اکنون در وضعیت مناسبی قرار دارند؟ حالت لمس‌ کلیدها چطور است؟ سر و صدای آن‌ها شما را آزار نمی‌دهد؟ آیا هنگام تایپ با صفحه کلید، اطرافیان شما آزار نمی‌بینند؟ آیا میانبرهای مناسبی مانند تنظیم میزان صدا روی صفحه کلید وجود دارد؟ می‌توانید یک موسیقی را بدون دست زدن به ماوس رد کرده و به دیگری گوش دهید؟ همه‌ این‌ها سوالات بسیار مهمی هستند که پاسخ شما، می‌تواند وضعیت کیبورد و کیفیت آن را تعیین کند. شاید افرادی باشند که کارشان با کیبورد کمتر بوده و به زمینه کاری آن‌ها ارتباط چندانی نداشته باشد. اما همین کاربران نیز بدون وجود کیبورد، نمی‌توانند کار چندانی با سیستم خودشان انجام دهند. در یک کلام، صفحه کلیدهای مکانیکی می‌توانند پاسخ‌گوی بسیاری از سوالات و انتظارات کاربران باشند و به همین دلیل، بطن اصلی صحبت ما در این مطلب خواهد بود.

انواع سوئیچ‌ها

مسلما، بارزترین ویژگی صفحه کلیدی مکانیکی که آن را از دیگر مدل‌ها متمایز می‌کند، سوئیچ‌ها هستند. انبوهی از کلیدهای مختلف مکانیکی برای این انواع کیبورد کامپیوتر وجود دارد. آن‌ها می‌توانند به راحتی به دو دسته‌بندی شکل فیزیکی و نصب ساقه‌ای تقسیم شوند. در دسته‌بندی دومی، یک برآمدگی وجود دارد که کلیدها به آن متصل می‌شوند. سوئیچ type به عنوان مشخصه خود صفحه کلید شناخته می‌شود و به طور معمول، به‌عنوان خطی، کلیدی یا لمسی طبقه بندی می‌شود.

آنالیز فشارهای کلیدها

در نگاه اول، برخی از اندازه‌های طرح بندی‌های کوچکی مانند ۶۰ و ۶۵ درصد ممکن است که کاملا غیر عملی به نظر برسند. با این حال، از کارکرد برخی از کلیدهای خاص چنین مواردی تعجب کنید. شما می‌توانید خودتان این کلیدها را تست کرده و ببینید که چه برنامه‌هایی می‌توانند بیشترین استفاده را از عملکرد آن‌ها داشته باشند. برنامه لاگرمن یکی از بهترین برنامه‌های کمک کننده در چنین مواردی است. این برنامه در پس زمینه اجرا شده و تمام فشارهای کلیدهای شما را می‌شمارد. سپس برنامه به شما امکان این را می‌دهد که گزارشی مانند یک نقشه حرارتی را دریافت کرده و بتوانید محل دقیق فشردن اکثر کلیدهای خود را متوجه شوید. این نقشه حراراتی را می‌توانید برای دوره‌های مختلف مانند سه هفته یکبار تهیه کنید.

تجزیه و تحلیل‌های این برنامه به شما کمک می کند که غلظت کارکرد تمام کلیدهای صفحه کلید خود را مشخص کرده و با نگهداری مناسب، عمر آن را بالا ببرید. این برنامه کاربردهای دیگری هم دارد که کاربران بنا به علاقه خود می‌توانند از آن‌ها بهره مند شوند.

مواد سازنده صفحه کلید

اکثریت قریب به اتفاق صفحه کلیدهای مکانیکی از نوع پلاستیک ساخته شده‌اند. ما در ادامه قصد داریم که صفحه کلیدهایی را به شما معرفی کنیم که از مواد عجیب و غریبی ساخته شده‌اند و ممکن است که برای شما جالب باشند.

ABS یک پلاستیک خاص است که کلاهک‌های دو شات استفاده می‌کند. این پلاستیک حالت نرم‌تری دارد و بنابراین از انعطاف پذیری بیشتری هم برخوردار است. شما در این نوع صفحه کلیدها، تنوع بالایی از گزینه‌های رنگی را خواهید داشت و می‌توانید حتی آن‌ها را به‌صورت دو رنگ نیز تهیه کنید. البته نکته منفی این صفحه کلیدها این است که پلاستیک ABS می‌تواند با گذشت زمان براق شود. این روند سبب می‌شود که دکمه‌هایی که زیاد استفاده می‌کنید، در طول مدت زمان طولانی، براق‌تر از دیگر دکمه‌ها دیده شوند.

نگهداری و تمیز کردن صفحه کلیدهای مکانیکی

صفحه کلیدهای مکانیکی مستعد کثیف شدن هستند و این موضوع می‌تواند به دلیل تایپ کردن با دستان عرق کرده، خوردن ناهار روی میز کامپیوتر یا موارد دیگر باشد. حال بعد از اینکه در مورد صفحه کلیدهای مکانیکی اطلاعات لازم را دریافت کردیم، نوبت به آن رسیده است که با نحوه پاکسازی این دستگاه‌ها نیز آشنا شویم. این پاکسازی می‌تواند شرایط خاصی داشته باشد. از پاکسازی سطحی و ساده گرفته تا پاکسازی تمام کلیدهای آن، روال مشخصی دارد که بهتر است آن را رعایت کنید.

تمیزکاری ساده صفحه کلید مکانیکی

برای تمیز نگه داشتن صفحه کلید مکانیکی و پاک نگه داشتن آن از ذرات گرد و غبار، بهتر است که صفحه کلید را وارونه کرده و با تکان و ضربه، ذرات گرد و غبار را از آن دور کنید. دمیدن مقداری هوای فشرده نیز کمک می‌کند که تمیزکاری به شکل بهتری صورت بگیرد. استفاده از اسپری، کمک می‌کند که ذرات گیر کرده بین کلیدها نیز خارج شود. اگر صفحه کلید را به صورت وارونه نگه دارید، خرده ریزها و بقایای مواد بیرون میریزد. هنگام استفاده از هوای فشرده نیز می‌توانید با چند انفجار هوای کوتاه، بقایای بیشتری از کثیفی‌ها را به بیرون انتقال دهید.

تمیزکاری کامل صفحه کلید مکانیکی

برای تمیزکاری دقیق صفحه کلید، ابتدا باید کلیدهای کوچک صفحه کلید را بردارید. اگر تاکنون چنین کاری را انجام نداده‌اید، ابتدا از یک آموزش ویدیویی کمک بگیرید تا با نحوه برداشتن کلیدها و نحوه قرار دادن مجدد آن‌ها روی صفحه کلید مکانیکی آشنا شوید. ابزارهای خاصی هم برای این منظور وجود دارد که در صورت علاقه‌مندی، می‌توانید از آن‌ها استفاده کنید. به یاد داشته باشید که صفحه کلیدها بر حسب نحوه قرارگیری، اشکال مختلفی دارند و افتراق بین کلیدها هم بسیار دشوار است. بنابراین شاید تهیه یک تصویر هم بتواند کمک زیادی به شما بکند.

توصیه می‌کنیم که صفحه کلیدها را برداشته و آن را بعد از تمیزکاری، به جای خود برگردانید. هرچه قدر که این کار را به‌صورت پیوسته انجام دهید، درصد خطای شما نیز کاهش پیدا خواهد کرد. سعی کنید به نوار فاصله، کلید Backspace و سایر کلیدهایی که اندازه بزرگی دارند، دست نزنید. در زیر این کلیدها، یک نوار پشتیبان وجود دارد که می‌تواند روند برداشتن کلید را بسیار سخت کند و قرار دادن مجدد آن در جای خود نیز سخت‌تر خواهد بود. این کلیدها یک سری ابزار کوچک دارند که بسیار مستعد گم شدن هستند و بهتر است که زیر بار دردسر گم شدن آن‌ها نروید.

نکته مهم انواع کیبورد کامپیوتر

صرفا کافی است که دور آن‌ها را با یک تمیزکاری دقیق، پاک کرده و سپس به سراغ کلیدهای ساده دیگر بروید. پس از برداشتن کلیدها، صفحه کلید را به صورت وارونه نگه دارید و آن را تکان دهید تا بقایای مواد غذایی یا گرد و غبار از آن خارج شوند. سپس، یک قوطی هوای فشرده برداشته و با یک قلم مو، باقیمانده مواد را از کیبورد خارج کنید. اگر چیزی روی صفحه کلید ریخته است، با یک پارچه نخی یا میکروفیبر مرطوب، اقدام به پاکسازی آن ناحیه کنید. در صورت نیاز، می‌توانید از یک قطره الکل ایزوپروپیل یا صابون مایع رقیق شده نیز استفاده کنید. این محصولات می‌توانند مواد چسبنده را از بین ببرند. البته نباید مستقیما آن‌ها را روی صفحه کلید بریزید. برای این منظور از یک پارچه تمیز استفاده کنید.

سوئیچ‌های موجود در صفحه کلید Das، از کنتاکت‌های طلا استفاده می‌کند، چرا که طلا از زنگ زدن دکمه‌ها جلوگیری می‌کند. با این وجود، در صورت وجود مایع در اطراف آن‌ها، اتصال بسته شده و مشکلاتی را هنگام فشار دادن کلید ایجاد می‌کند. شما می‌توانید با سازنده صفحه کلید خود تماس گرفته و با با بهترین روش پاکسازی این نوع صفحه کلیدها آشنا شوید. الکل عملکرد چندان خوبی روی این کیبوردها نخواهد داشت و ممکن است که آسیب زیادی را هم وارد کند.

بیشنر بدانیم

کلیدهای صفحه را دوباره روی صفحه کلید خود قرار داده و سپس یک پارچه نخی یا میکروفیبر بسیار مرطوب برداشته و بالای کلیدها و محفظه آن را پاک کنید. اگر کلیدها تا حدی کثیف هستند که حروف و اعداد روی آن کمرنگ دیده می‌شوند، می‌توانید از مقداری الکل ایزوپروفیل یا صابون مایع رقیق شده استفاده کنید.انواع کیبورد کامپیوتر

صفحه کلید را وارونه کرده و اجازه دهید که یک شب خشک شود. بسته به آب و هوای منطقه خود و دمای اتاق، این روال حتی می‌تواند کمی طولانی‌تر باشد. قبل از اتصال صفحه کلید و استفاده از آن، مطمئن شوید که صفحه کلید کاملا خشک شده است. برخی از کاربران اقدام به شستن دکمه‌های صفحه کلید در ماشین لباسشویی می‌کنند. این کار بسیار اشتباه است، چرا که ضمانت را باطل کرده و املاح معدنی موجود در آب سخت یا نرم ماشین لباس شویی، باعث ایجاد خوردگی در دکمه‌ها شده و حروف و اعداد روی آن را نیز از بین می‌برد. استفاده از مقادیر کمی الکل یا صابون مایع، می‌تواند برای تمیز کردن صفحه کلید، روش بسیار بهتری نسبت به قرار دادن آن در ماشین لباس شویی باشد.

قبلی
مقایسه انواع دستگاه فتوکپی
بعد
انواع پاور کاپیوتر

نظرتان را بنویسید