انواع لپ تاپ

دسته بندی انواع لپ تاپ

دسته بندی انواع لپ تاپ بر اساس سیر تکامل

  • ‏ اولین رایانه ی قابل حمل ‏

انواع لپ تاپ اولین کامپیوتر قابل حمل با نام Osborne1 در سال ۱۹۸۱ با صفحه ی نمایش ۵ اینچی و دو فلاپی به دنیا معرفی گردید.صفحه ی کلید آن با کابل به آن متصل می شد که در واقع درب آن نیز محسوب می گردید.وزن آن در حدود ۲۵ پوند بود و اندازه ی آن به گونه ای بود که در زیر صندلی جا می گرفت.این لپ تاپ دارای برنامه ای به نام ورداستار بود که مشابه ورد کنونی عمل میکرد و برنامه ای مشابه اکسل و برنامه نویسی Basic.

  • ‏اولین کامپیوتر تجاری‏ ‏

پس از اینکه Osborne1 به عنوان اولین کامپیوتر تجاری معروف شد، ماشین حساب هایی با نام شارپ ۱۲۱۱ که قابل برنامه ریزی و کاملا مجهز بودند ایجاد شدند که توان رقابت با آن برند را داشتند و در مدت زمان کمی توانستند پای خود را در بازار باز کنند و جزو اولین کامپیوترها قابل حمل باشند.طول ماشین حساب ۶ اینچ بود که از برند Osborn کوچکتر بود و می توانست با زبان Basic برنامه ریزی گردد.

  • نخستین نوت ‌بوک

اولین نوت بوک با نام Epson HX2 در سال ۱۹۸۱رونمایی شد که شباهت زیادی به نت بوک های کنونی داشت.حمل آن آسان و وزن تقریبی آن حدود ۳٫۵ پوند بود.دارای صفحه نمایشی بود که می توانست ۴ خط ازمتن ۲۰ کارکتری را در خود نمایش دهد.همچنین پرینتری به اندازه ی ماشین حساب داشت که در محفظه ای پلاستیکی مانند کیسی قابل حمل بود و دارای نوار چرخان که ذخیره اطلاعات در این کامپیوتر را انجام می داد.برنامه بیسیک را هم پشتیبانی می کرد.

  • نخستین لپ ‌تاپ تاشو

نخستین نوت بوک با نام ۱۱۰۰Grid Compass که دارای صفحه نمایش تخت و درب تاشو بود (امکان خم شدن روی کامپیوتر) در سال ۱۹۸۲ وارد بازار شد. طراح این لپ تاپ ها سازمان ناسا بود که در خیلی از ماموریت های شاتل از آن استفاده می کردند.این کامپیوتر دارای سیستم عامل مخصوص خود بود و همچنین نرم افزارهای word،مشابه اکسل و مدیریت اطلاعات را داشت. این لپ تاپ جنسی از فلز منیزیم داشت و جزو اولین لپ تاپ هایی بود که قدرتمند بودند.

  • تحولی دیگر‏ در لپ تاپ تاشو

در سیر تکاملی لپ تاپ ها ورود ‏Micro Office Road Runner دگرگونی زیادی انجام داد. در میان دسته بندی انواع لپ تاپ ، این لپ تاپ به صورت تاشو طراحی شده بود. با ورود این کامپیوترها صفحه نمایش های گران قیمت و همچنین افزایش ظرفیت ذخیره سازی اطلاعات، مطرح گردید.

  • مدل محبوب روزنامه نگارها

شرکت  ژاپنی Kyocera در سال ۱۹۸۳ کامپیوترهای خود را معرفی نمود که با نام Kyotronic به فروش می رفتند. این مدل دارای صفحه کلید های بزرگ و صفحه نمایش LCD که ۸ ردیف از ۴۰ کارکتر را نمایش می داد.بدلیل اینکه دارای ابزاری برای پردازش لغات بود، محبوبیت زیادی در میان روزنامه نگاران پیدا کرد.باتری های آن ۴ باتری AA بودند که می توانستند ۲۰ ساعت شارژ را انجام دهند.

  • ورود اپل

در بین دسته بندی انواع لپ تاپ ،کامپیوتر‌های قابل ‌حمل مکینتاش در سال ۱۹۸۹ باعث شدند که اپل وارد بازی گردد و بتواند شکوفایی پیدا کند.وزن ماشین های جدید حدود ۱۶ پوند بودند که صفحه نمایشی مجهز به Active Matrix را دارا بودند. این فناوری یک تکنولوژی بسیار بالا حساب می شد.قیمت آنها حدود ۶۵۰۰ دلار بود ولی فروش زیادی نکرد.بعد از آن PowerBook100 توانست بسیار فروش نماید.

  • ورود اپل

در بین دسته بندی انواع لپ تاپ ،کامپیوتر‌های قابل ‌حمل مکینتاش در سال ۱۹۸۹ باعث شدند که اپل وارد بازی گردد و بتواند شکوفایی پیدا کند.وزن ماشین های جدید حدود ۱۶ پوند بودند که صفحه نمایشی مجهز به Active Matrix را دارا بودند. این فناوری یک تکنولوژی بسیار بالا حساب می شد.قیمت آنها حدود ۶۵۰۰ دلار بود ولی فروش زیادی نکرد.بعد از آن PowerBook100 توانست بسیار فروش نماید.

لپ تاپ های XO

دانشمندی به نام نیکولاس نگروپونت همیشه در جستجوی لپ تاپ هایی ارزان،مقاوم و با مصرف کم بود.نخستین بار در سال ۲۰۰۷ لپ تاپ های XO وارد بازار شدند که برای کشورهایی مانند پرو ارسال گردید.این لپ تاپ برای بچه ها دستگاهی عالی بود و بسیار کارایی داشت.

انواع مدل های رایج لپ تاپ (دسته بندی انواع لپ تاپ)

دسته بندی انواع لپ تاپ ها بر اساس کاربرد :

  • کاربران دانشجویی
  • مالتی‌مدیا و خانگی
  • کاربران تجاری
  • کاربران حرفه‌ای
  • کاربران بازی

بررسی نیازهای درخواستی کاربران

بررسی نیازهای درخواستی کاربران

در هنگام خرید لپ تاپ به این موضوع توجه نمایید که لپ تاپ  را برای چه هدفی احتیاج دارید و قصدتتان از خرید چیست؟ امکان دارد لپ تاپی که دوستتان انتخاب کرده است برای شما مناسب نباشد. اگر هدف از خرید شما فقط کارهایی مثل پخش فیلم و موسیقی یا انجام کارهای ساده مانند آفیس باشد نیازی به خرید یک لپ تاپ با قیمت بالا نخواهید داشت.یک لپ تاپ ساده نیز کار شما را راه خواهد انداخت.

درصورتیکه شاید برای یک مهندس برنامه نویس مناسب نباشد. یک مهندس نیاز به لپ تاپی دارد که پردازنده ی قوی داشته باشد و برنامه های سنگین را اجرا نماید. در صورتیکه پردازنده ضعیفی را بخرید ممکن است توانایی نصب بسیاری از نرم افزار ها را نداشته باشد و در صورت نصب هم دچار هنگ و خرابی می شود. برخی دیگر از لپ تاپ ها مخصوص بازی می باشدو کاربر برای بازی های کامپیوتری سنگین از آنها استفاده می نماید که دارای پردازنده های قوی و کارت گرافیک خاصی می باشند. پس نتیجه می گیریم تعیین نیازها برای خرید گام بزرگی برای انتخاب آن می باشد. پس لازم است دسته بندی انواع لپ تاپ ها را بدانید . در ادامه آن را بیشتر توضیح خواهیم داد.

کاربران لپ تاپ دانشجویی

برای اکثر دانشجویان لپ تاپ یک ابزار اصلی، علمی و بسیار کارآمد می باشد که استفاده از آن در تمام کارها مفید و موثر است.به همراه هزینه های دیگر دانشگاه،خوابگاه و هزینه های تحصیل می توانید این گزینه را نیز به گزینه های مخارجتان اضافه نمایید. در حال حاضر می توان در بین دسته بندی انواع لپ تاپ ها، یک لپ تاپ با قابلیت های مناسب دانشجویی را با قیمت مناسب، برای خود تهیه کنید.

اما اگر دنبال سیستمی هستید که عمرطولانی تر و با قطعات بهتر داشته باشید باید قیمت بیشتری را هزینه نمایید.در زیرچند نمونه ازلپ تاپ ها به عنوان مثال برای دانشجویان دانشگاه و حتی دانش آموزان مدارس، می تواند شما را در انتخاب این کار کمک نماید.

مک بوک ایر (۲۰۱۷ و ۲۰۱۸) ساخت اپل

کمپانی APPLE در سال ۲۰۱۸ توانست نسخه ی جدید خود با نام مکبوک ایر رونمایی کند.یک گزینه مناسب برای دانش آموزان و دانشجویان که با قیمت ۲۰۰۰ دلار به فروش می رسد. همچنین مدلهای جدید دارای ویژگی های ارتقای بیشتری هستند که دارای مانیتور Retina،Touch Idو port USB-C می باشند. نسخه قدیمی تر آن در سال ۲۰۱۷، اغلب با قیمت خیلی کمتر (تقریبا کمتر از ۹۰۰ دلار) در دسترس است.

لپتاپ Lenovo Yoga C930

شرکت لنووو یوگا C930 را به صورت طراحی هیربدی (دو در یک لپ تاپ) که به صورت واقعی یک لپ تاپ را به دو تبلت تبدیل کرده است.این مدل دارای صفحه کلید و مانیتور بسیار عالی،بلندگوهای پرقدرت و ویژگی های سرگرمی با کیفیت بالامی باشد. قیمت این مدل ها حدود ۱٫۱۵۰ دلار می باشد که ممکن است کمی گران باشد اما قیمت آنها خیلی بالا نمی باشد زیرا شما یک لپ تاپ و تبلت دوگانه را در دست خواهید گرفت و بسیار انعطاف پذیرتر از رقبا می باشد.

 لپ تاپ DELL XPS 13

این مدل لپ تاپ دارای سیستم عامل ویندوز می باشد و دارای سیستمی با قدرت و قیمت مناسب می باشد که پیدا کردن نمونه ای بهتر از این مدل امکان پذیر نمی باشد. قیمت این لپ تاپ از ۸۹۹ دلار آغاز می شود که دارای طراحی بسیار زیبایی است.همچنین چندین نمونه متفاوت را برای پیکربندی دارد.

کاربران لپ تاپ مالتی مدیا و لپ تاپ خانگی

در بین دسته بندی انواع لپ تاپ ، در واقع خرید یک لپ تاپ رده ی عمومی با قیمت متوسط یکی از کارهای سخت برای کاربران دیجیتالی می باشد.شرکت های تولیدکننده ی لپ تاپ ها بسیار زیاد هستند زیرا که بازار آن بسیار پرسود می باشد و تعداد مدل ها و گزینه های مختلف، مورد انتخاب است. نکته دیگر در انتخاب لپ تاپ که انتخاب ان را دشوار می کند تعداد پیکربندی ها آن برای یک مدل خاص می باشد.مثلا دو لپ تاپ از یک برند فقط ممکن است در مقدار حافظه رم با هم تفاوت داشته باشد. همین نکته باعث انتخاب دشوار برای یک لپ تاپ با مصرف عمومی می شود.در ادامه چند مدل به صورت نمونه آورده شده است.

لپ تاپ ایسوس مدل X541NA-A

این مدل ارزانترین مدل لپ تاپ از ایسوس می باشد.پردازنده ی این لپ تاپ چیپست با عنوان Celeron N3350 اینتل می باشد که فرکانسی برابر ۱٫۱ گیگاهرتزکه قابل ارتقا هم هست، ارائه می دهد. همچنین ایسوس، این قدرت پردازشی اندک این لپ تاپ را به یک حافظه ی RAM2 گیگابایتی از نوعِ DDR3 مجهز کرده است. پشتیبانی پردازش این لپ تاپ  را، یک پردازنده ی Intel HD Graphics 500 Share به صورت On Boardانجام می دهد. در آخر چنانچه میخواهید انتظاری بیشتر از تماشای فیلم و وبگردی داشته باشید بیشتر هزینه کنید تا خیالتان راحتتر باشد.

لپ تاپ ایسوس مدل E202SA

E202SA در رنگ های متنوع و شاد مثل صورتی و سفید به بازارِ جهانی عرضه شد.لپ تاپی فانتزی و ارزان قیمت که مناسب بانوان طراحی شده که از این دستگاه صرفاً برای تماشای فیلم و سریال استفاده میکنند. این برند محصولاتی با مشخصات فنی ضعیف ولی کارآمد برای کارهای روزمره تولید کرده است. پردازنده ی مرکزی این محصول را شرکت اینتل با عنوانCeleron N306درست کرده است که قادر است فرکانس پردازشی برابر با ۱٫۶ GHZ را در اختیارکاربران قرار دهد.

۴ گیگابایت حافظه ی رم و۵۰۰ گیگابایت حافظه ی ذخیره سازی برای این لپ تاپ کافی است ولی چنانچه قرار است فیلم ها آرشیو گردد پیشنهاد ما خرید یک هارد اکسترنال به همراه این محصول است تا نیاز های کاربران را پاسخ دهد. پردازنده ی گرافیکی مجزا ندارد و در این زمینه یک پردازنده ی On Board از نوعIntel HD Graphics 400 Share است که برای کارهای گرافیکی کافی نیست ولی نیاز های روزمره و خانگی را پاسخ می دهد.

لپ تاپ لنوو مدل Ideapad 320 – AB

این مدل از سری لپ تاپ های لنوو توانسته است توجه بسیاری را به خود جلب نماید. پردازنده ی مرکزی این لپ تاپ شامل یک چیپستIntel Pentium N4200می باشد که قادر است فرکانس پردازشی برابر با ۱٫۱GHZ برای شما انجام نماید. حافظه ی رم آن تا ۴ گیگابایت از نوع DDR4 است که برای قدرت پردازشی ذکر شده فضای کار خوبی به شمار میرود.

یک ترابایت حافظه ی ذخیره سازی است که برای ذخیره ی اطلاعاتی از جمله فیلم و عکس در اختیار کاربر قرار می گیرد.ولی باید متوجه باشید که این حافظه ماننداکثر لپ تاپ های میان رده از نوعHDDمی باشد که سرعت چشمگیری در بوت شدن و انتقال اطلاعات در اختیار کاربر قرار نخواهد داد. در نتیجه اگر توقع دارید لپ تاپی که خریداری میکنید کارهایی فراتر از تماشای فیلم و وب گردی برای شما بکند پیشنهاد هزینه بیشتر می شود تا به مشکلی برنخورید.

کاربران لپ تاپ تجاری

در بین دسته بندی انواع لپ تاپ ، بهترین لپ تاپ های تجاری، لپ تاپ هایی هستند که دارای ویژگی های بهره وری پیشرفته همراه با تکنولوژی و طراحی های مدرن می باشد و دارای عمر طولانی باتری هستند که باعث بهره وری می شوند یعنی کارکرد اساسی برای محل کار امروزی.

اگرشمابه دنبال خرید یک لپتاپ جدید برای کارهستید، تعدادی از عوامل کلیدی شامل قدرت، عمر باتری، مجموعه ویژگی ها و ارزش خالص پول را باید مورد توجه قرار دهیم . طیف گسترده ای از لپ تاپ ها متناسب با بودجه و سلیقه بتواند رضایت تمام افراد را داشته باشد. می توان گفت تقریبا همه آن لپ تاپ های تجاری  با نسخه ی حرفه ای ویندوز ۱۰ به منظور افزایش اعتبار تجارت خود، ارائه می گردد.

در اینجا لیست از بهترین لپ تاپ های تجاری ۲۰۱۹ نام برده شده است:

Apple Macbook pro

Lenovo، ThinkPad YUGA،Ideapad

HP ZBook، Elitebook،Pro ،ElitePad

Portege، Toshiba Tecra، Satellite Pro

Fujitsu Lifebook ،Celcius

Dell Latitude، Precision ،Vostro

کاربران لپ تاپ مهندسی و حرفه ای

در بین دسته بندی انواع لپ تاپ ، لپ تاپ های حرفه ای و مهندسی به این نیاز دارد که علاوه بر سخت افزار قدرتمند و قیافه ی جذاب از  تکنولوژی هم جلوتر قدم بردارد. این لپ تاپ ها نیاز به هزینه ی بیشتری برای خرید دارند. لپ تاپ های حرفه ای مهندسی، لپ تاپ هایی هستند که افراد خاصی از آن استفاده کرده اند و برای کارهای گرافیکی سنگین مورد استفاده می باشد و کارایی دارند.

بسیاری از مهندسان در کار خود با یک سری از نرم افزارهای سنگین سرو کار دارند که می توانند از آن ها به راحتی استفاده نمایند و همچنین فعالیت های مهندسی خود را انجام دهند که کارایی بالایی نیز نسبت به سایر لپ تاپ ها دارد. مهندسان زیادی به دلیل شرایط شغلی شان مجبور به استفاده از چنین لپ تاپ های قدرتمندی هستند.  این لپ تاپ ها برای فعالیت های حرفه ای طراحی شده اند  وبرای افرادی که کارهای تخصصی و فوق العاده سنگینی انجام می دهند، کارایی خود را به خوبی ثابت کرده اند.

قدرتمندترین لپ تاپ بازی : الین ویر Area 51m

الین ویر Area 51m یا Alienware Area 51m. دارای طراحی بی‌همتا و شگفت‌انگیز است و دارای نوعی پردازنده Core i9 ساخت اینتل است و گرافیک آن نیز مدل RTX 2080 می باشد که همین ویژگی‌ها باعث می‌گردد تا بازی‌های کامپیوتری بدون مشکل اجرا شوند. از اینها بهتر بدنه آن می باشد که از جنس آلیاژ منیزیم بوده که باعث تعویض تجهیزات داخلی از جمله گرافیک و پردازنده بدون تغییر خود دستگاه می شود. همچنین صفحه نمایش با رزولوشن بالا و  اسپیکرهای بسیار قدرتمند توانسته است از جمله بهترین های لپ تاپ های گیمینگ ۲۰۱۹ به شمار برود.

بهترین لپ تاپ بازی ارزان قیمت : ایسر Nitro 5

شما حتی می توانید با کمتر از هزار دلار یک لپ تاپ بازی ارزان قیمت نسبتا قدرتمند را تهیه نمایید.ایسر نیترو ۵ یکی از بهترین لپ تاپ های بازی ارزان موجود در بازارمی باشد که  با قیمت تنها ۶۹۹ دلارتوانسته عملکردی مناسب را ارائه نماید.این لپ تاپ  پورت‌های مختلفی را دارا می باشد و موقع بازی یا کار کردن، خنک باقی می‌ماند.می توانید با پول اضافی که از خرید این لپ تاپ ذخیره می‌کنید، بازی‌های مختلفی را بخرید و لذت ببرید.

قبلی
انواع پاور کاپیوتر
بعد
لپ تاپ سونی

نظرتان را بنویسید